SECURITY REPORT - 88

SECURITY Report | Μάρτιος 2019 54 ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ Τοποθέτηση Καμερών εκδηλώνει ότι συμφωνεί, με δήλωση ή με σαφή θετική ενέργεια, να αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας τα δεδομένα προσω- πικού χαρακτήρα που το αφορούν”. Τι είναι η παραβίαση δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα; “Η παραβίαση της ασφάλειας που οδηγεί σε τυχαία ή παράνο- μη καταστροφή, απώλεια, μεταβολή, άνευ άδειας κοινολόγηση ή πρόσβαση δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που διαβιβά- στηκαν, αποθηκεύτηκαν ή υποβλήθηκαν κατ’ άλλο τρόπο σε επεξεργασία”. Τι προβλέπει το άρθρο 9Α του Συντάγματος για την Προ- στασία προσωπικών δεδομένων (άρθρο 9Α Σ); “Καθένας έχει δικαίωμα προστασίας από τη συλλογή, επεξερ- γασία και χρήση, ιδίως με ηλεκτρονικά μέσα, των προσωπικών του δεδομένων, όπως νόμος ορίζει. Η προστασία των προσωπι- κών δεδομένων διασφαλίζεται από ανεξάρτητη αρχή, που συ- γκροτείται και λειτουργεί, όπως νόμος ορίζει”. Τι προβλέπει το άρθρο 5 § 1 του Συντάγματος για την Ελεύ- θερη ανάπτυξη της προσωπικότητας (άρθρο 5 § 1 Σ): “Καθένας έχει δικαίωμα να αναπτύσσει ελεύθερα την προσωπι- κότητά του και να συμμετέχει στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας, εφόσον δεν προσβάλλει τα δικαιώματα των άλλων και δεν παραβιάζει το Σύνταγμα ή τα χρηστά ήθη”. Τι είναι το σύστημα βιντεοεπιτήρησης (άρθρο 4 οδηγίας υπ’αριθμ. 1/2011); “Ως συστήµατα βιντεοεπιτήρησης, στα οποία περιλαμβάνο- νται ιδίως τα κλειστά κυκλώματα τηλεόρασης, ορίζονται τα συστήµατα που είναι µόνιµα εγκατεστηµένα σε ένα χώρο, λει- τουργούν συνεχώς ή σε τακτά χρονικά διαστήµατα και έχουν τη δυνατότητα λήψης ή/και µετάδοσης σήµατος εικόνας ή/ και ήχου από τον χώρο αυτό προς έναν περιορισµένο αριθµό οθονών προβολής ή/και µηχανηµάτων καταγραφής (πρβλ. και υπ’ αρ. 2/2010 Γνωµοδότηση της Αρχής, σκέψη 8). Η µε- τάδοση της εικόνας µπορεί να γίνεται µε απευθείας σύνδεση της κάµερας στην οθόνη προβολής ή/και στο µηχάνηµα κα- ταγραφής ή µέσω εσωτερικού δικτύου ή µέσω διαδικτύου για περιορισµένο όµως αριθµό νοµιµοποιούµενων προς τούτο αποδεκτών”. Είναι νόμιμη η παρακολούθηση εργαζομένων με κάμερες ασφαλείας; Αναφορικά με την τοποθέτηση καμερών σε εργασιακό χώρο οι οποίες εστιάζουν σε πρόσωπα και συμπεριφορές, η αρχή προ- στασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα έχει αποφανθεί με την υπ’ αριθμ. 1/2011 οδηγία της (άρθρο 7) ότι η ανωτέρω παρακολούθηση είναι παράνομη. Ειδικότερα: (Άρθρο 7 - Απαγόρευση επιτήρησης στους χώ- ρους εργασίας) Η εφαρμογή της αρχής της αναλογικότητας έχει ιδιαίτερη σηµασία στις περιπτώσεις λειτουργίας συστηµά- των βιντεοεπιτήρησης σε χώρους εργασίας. Το σύστηµα δεν θα πρέπει να χρησιµοποιείται για την επιτήρηση των εργα- ζοµένων εντός των χώρων αυτών, εκτός από ειδικές εξαιρετι- κές περιπτώσεις όπου αυτό δικαιολογείται από τη φύση και τις συνθήκες εργασίας και είναι απαραίτητο για την προστασία της υγείας και της ασφάλειας των εργαζοµένων ή την προστασία κρίσιµων χώρων εργασίας (π.χ. στρατιωτικά εργοστάσια, τρά- πεζες, εγκαταστάσεις υψηλού κινδύνου). Εξάλλου, σύμφωνα με την υπ’αριθμ. 20/2017 απόφαση της ΑΠΔΠΧ “η βιντεοεπιτήρηση των γραφείων και των θέσεων ερ- γασίας των εργαζοµένων συνιστά υπέρµετρη προσβολή των προσωπικών τους δεδοµένων ενώ αποτελεί απρόσφορο και αναποτελεσµατικό µέτρο για την προστασία του εξοπλισµού από κλοπή ή την ασφαλή επεξεργασία των τηρούµενων προ- σωπικών δεδοµένων, όπως αναλύθηκε στο σκεπτικό αυτής”. Για παράδειγµα, σε έναν τυπικό χώρο γραφείων επιχείρησης, η βιντεοεπιτήρηση πρέπει να περιορίζεται σε χώρους εισόδου και εξόδου, χωρίς να επιτηρούνται συγκεκριµένες αίθουσες γραφείων ή διάδροµοι. Εξαίρεση µπορεί να αποτελούν συγκε- κριµένοι χώροι, όπως ταµεία ή χώροι µε χρηµατοκιβώτια, ηλε- κτροµηχανολογικό εξοπλισµό κλπ., υπό τον όρο ότι οι κάµερες εστιάζουν στο αγαθό που προστατεύουν κι όχι στους χώρους των εργαζοµένων. Επίσης, σε ειδικούς χώρους, όπως χώροι µε ηλεκτροµηχανο- λογικές εγκαταστάσεις, ο υπεύθυνος βάρδιας ή ο υπεύθυνος ασφαλείας µπορεί να παρακολουθεί σε πραγµατικό χρόνο τους χειριστές µηχανηµάτων υψηλής επικινδυνότητας, µε σκοπό να επέµβει άµεσα αν συµβεί κάποιο περιστατικό ασφαλείας. Σε κάθε περίπτωση, τα δεδοµένα που συλλέγονται µέσω συ- στήµατος βιντεοεπιτήρησης δεν επιτρέπεται να χρησιµοποιη- θούν ως αποκλειστικά κριτήρια για την αξιολόγηση της συµπε- ριφοράς και της αποδοτικότητας των εργαζοµένων (βλ. Οδηγία υπ’ αρ. 115/2001 για την επεξεργασία των προσωπικών δε- δοµένων των εργαζοµένων, τµήµα Ε’, παρ. 6 – 8). Σύμφωνα με τα άρθρα 8, 10, 11, 12 και 13 της ανωτέρω οδηγία ο υπεύθυνος επεξεργασίας υποχρεούται: 1ον να τηρεί τα δεδομένα για συγκεκριµένο χρονικό διάστηµα ενόψει του επιδιωκόµενου κάθε φορά σκοπού επεξεργασίας. Το υποκείμενο των δεδομένων έχει το δικαίωμα να προβάλλει αντιρρήσεις για την επεξεργασία της εικόνας του από το σύστηµα βιντεοεπιτήρησης και να απαιτήσει τη διαγραφή ή τη δέσµευση (κλείδωµα) των δεδοµένων. 3 Το σύστηµα CCTV δεν θα πρέπει να χρησιµοποιείται για την επιτήρηση των εργαζοµένων εντός των χώρων αυτών, εκτός από ειδικές εξαιρετικές περιπτώσεις όπου αυτό δικαιολογείται από τη φύση και τις συνθήκες εργασίας (π.χ. στρατιωτικά εργοστάσια, τράπεζες, εγκαταστάσεις υψηλού κινδύνου). 2

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE3Njcz