Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
«Knox-Out» για τα drones των αεροδρομίων
Οι πρόσφατες πολύωρες διακοπές των πτήσεων στα βρετανικά αεροδρόμια του Χίθροου και του Γκάτγουικ, λόγω της εμφάνισης drones στους διαδρόμους απογείωσης
Οι πρόσφατες πολύωρες διακοπές των πτήσεων στα βρετανικά αεροδρόμια του Χίθροου και του Γκάτγουικ, λόγω της εμφάνισης drones στους διαδρόμους απογείωσης, έχει προβληματίσει σοβαρά τις αρχές, όχι μόνο της Γηραιάς Αλβιώνας, αλλά και της υπόλοιπης Ευρώπης, καθώς οι αυτόνομες αυτές συσκευές μπορούν εύκολα να προκαλέσουν ένα δυστύχημα κατά την απογείωση ή την προσγείωση των αεροσκαφών.
Ετσι καθίσταται αδήριτη ανάγκη, οι αερολιμένες να εξοπλιστούν με τεχνολογία ικανή να ανιχνεύει και να καταστρέφει τα ιπτάμενα αντικείμενα που κυκλοφορούν «αδέσποτα» στον εναέριο χώρο τους, σύμφωνα με τον επιστήμονα Νταν Χάρμανσεν, επικεφαλής της τεχνολογίας της δανέζικης εταιρείας συστημάτων ασφαλείας ΜyDefence.
Οπως εξηγεί σε συνέντευξή του στο περιοδικό υψηλής τεχνολογίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης «Horizon», η εταιρεία του έχει αναπτύξει ένα συναγερμό και σύστημα προστασίας από τα drones, τα οποία εγκαθίστανται σταδιακά σε πολλά σημαντικά σημεία σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένου και ενός αεροδρομίου.
Σύμφωνα μάλιστα με τον Χάρμανσεν, έχει τη δυνατότητα να αποτρέψει τις ενοχλητικές όσο και κοστοβόρες αναστατώσεις που έπληξαν πρόσφατα τα αεροδρόμια του Χίθροου και του Γκάτγουικ.
Απαντώντας στην καίρια ερώτηση γιατί τα drones συνιστούν ένα ολοένα και αυξανόμενο πρόβλημα στους ουρανούς, ο Δανός ειδικός τονίζει, μεταξύ άλλων, ότι «αν γυρίσουμε πίσω πέντε χρόνια, τότε άρχισαν να εμφανίζονται τα πρώτα περιστατικά.
Την εποχή εκείνη δεν υπήρχε κανένας που να φροντίζει τον εναέριο χώρο κάτω από το κανονικό επίπεδο πτήσης. Ετσι, εάν το drone πετούσε κάτω από 200 ή 300 μέτρα, κανείς δεν νοιαζόταν πραγματικά, καθώς κανένα άλλο αεροσκάφος δεν ήταν σε αυτό το επίπεδο, εκτός αν ο χρήστης είναι κοντά σε ένα αεροδρόμιο».
Υπογραμμίζει δε ότι «στη διάρκεια της τελευταίας πενταετίας, κανονισμοί τίθενται σε ισχύ σε διάφορες χώρες προκειμένου να εξασφαλίσουν ότι οι αυτόνομες αυτές πτητικές συσκευές δεν θα πετούν κοντά σε περιοχές όπου υπάρχουν αεροδρόμια, φυλακές, στρατιωτικές εγκαταστάσεις ή άλλη κρίσιμες υποδομές».
Ωστόσο, επισημαίνει ότι καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν την τεχνολογία, όταν παίρνουν δώρο ένα drone για τα Χριστούγεννα είναι δεδομένο ότι θα βγουν έξω για να το δοκιμάσουν».
Επιπροσθέτως ο Χάρμανσεν τονίζει ότι οι πτήσεις drones κοντά σε αεροδρόμια δεν γίνονται πάντα με στόχο την παρακώλυση της εναέριας κυκλοφορίας: «Σε μερικές περιπτώσεις είναι απλώς άγνοια ατόμων που δεν γνωρίζουν τους κανόνες και τους κανονισμούς. Νομίζω ότι αν κοιτάξετε μερικές από τις πρόσφατες περιπτώσεις υπερπτήσεων drones στα δυο βρετανικά αεροδρόμια, αυτό που συνέβη εκεί είναι ότι ορισμένα άτομα θέλησαν να βγουν έξω και να δοκιμάσουν το νέο παιχνίδι τους, χωρίς να συνειδητοποιούν ότι πρέπει να είναι τουλάχιστον ένα χιλιόμετρο μακριά από ένα αεροδρόμιο. Στη συνέχεια κάποιος το βλέπει και το αναφέρει στις αρχές με αποτέλεσμα να διακόπτεται η εναέρια κυκλοφορία, όπως συνέβη σε Χίθροου και Γκάτγουικ».
Αλλά, υπογραμμίζει, υπάρχουν και εκείνοι που δεν ενδιαφέρονται για τους κανονισμούς κι αυτό είναι ένα πιο ανησυχητικό ζήτημα, που μας απασχολεί καθώς στην περίπτωση αυτή «υπάρχουν μερικοί που τα χρησιμοποιούν για εγκληματικές πράξεις.
Για παράδειγμα, χρησιμοποιούνται για τη διακίνηση ναρκωτικών, τηλεφώνων ή άλλων υλικών σε φυλακές. Αυτή είναι μια πολύ συγκεκριμένη περίπτωση χρήσης όπου ο πιλότος “σπάζει” σκόπιμα τους κανόνες».
Μια άλλη κατηγορία που κατατάσσεται στην τρομοκρατική απόπειρα, την παρενόχληση. «Εχουν κλείσει αρκετά αεροδρόμια λόγω της εμφάνισης drones. Υπήρξαν αναφορές στο Ντουμπάι, την Κοπεγχάγη και το Χίθροου στο Λονδίνο στο παρελθόν.
Σε αυτές τις περιπτώσεις τα αεροδρόμια έκλεισαν για μισή, έως μία ώρα για να εξασφαλίσουν ότι είχε περάσει ο “δράκος” αλλά, κατά τη διάρκεια του πρόσφατου περιστατικού στο Γκάτγουικ, το συγκεκριμένο αεροδρόμιο ήταν περισσότερο από 24 ώρες κλειστό. Υπήρξαν περίπου 900 ακυρώσεις πτήσεων και επλήγησαν 120.000 επιβάτες. Φανταστείτε πόσο δαπανηρή είναι μια τέτοια κατάσταση».
Ο Χάρανσεν υπογραμμίζει τέλος ότι η αντι-drone τεχνολογία, την οποία έχει αναπτύξει η εταιρεία του, βασίζεται σ΄ ένα σύστημα συναγερμού και προστασίας από τις αυτόνομες αυτές συσκευές, το οποίο ονομάζεται KNOX.
Αυτό χρησιμοποιεί αισθητήρες ραδιοσυχνότητας για την παρακολούθηση του ασύρματου φάσματος αναζητώντας τα σήματα ελέγχου ή τις μεταδόσεις βίντεο που χρησιμοποιούνται από τα drones.
Ετσι μέσω ενός συστήματος αλγορίθμων μπορεί να δώσει μια ένδειξη από ποια κατεύθυνση προέρχεται το σήμα και πόσο ισχυρό είναι, παρέχοντας μια σαφή ένδειξη για το πόσο μακριά βρίσκεται το drone. Επιπροσθέτως λαμβάνουμε πληροφορίες για το τι είδος σήματος πρόκειται, οπότε γνωρίζουμε ποια μορφή απειλής θα μπορούσαμε να αντιμετωπίσουμε – πόσο μεγάλο είναι το drone και τι είδους ωφέλιμο φορτίο μπορεί να μεταφέρει.
«Αυτό που είναι έξυπνο είναι ότι χάρις στους αισθητήρες ραδιοσυχνοτήτων δεν χρειάζεται να υπάρχει οπτική επαφή με την αυτόνομη πτητική συσκευή, καθώς μόλις ενεργοποιηθεί ο ελεγκτής δρομέας οι αισθητήρες θα το “αντιληφθούν”. Ετσι, μπορούμε να έχουμε μια προειδοποίηση για ένα drone πριν ακόμη καν αυτό απογειωθεί», καταλήγει ο Χάρανσεν.
Πηγή: efsyn.gr