Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
ΔΙΕΘΝΕΣ ΓΡΑΦΕΙΟ ΝΑΥΣΙΠΛΟΪΑΣ IMB
Σε ύφεση το φαινόμενο της θαλάσσιας πειρατείας
Featured | Η πειρατεία στις θάλασσες έχει αγγίξει τα χαμηλότερα επίπεδά της τα τελευταία έξι χρόνια, με 264 καταγεγραμμένες επιθέσεις παγκοσμίως το 2013, και με μείωση κατά 40% από την περίοδο της μεγάλης αύξησης της πειρατικής δράσης στη θαλάσσια περιοχή της Σομαλίας το 2011. Τα στοιχεία παρουσίασε το Διεθνές Πρακτορείο Εμπορίου (ICC) και το Διεθνές Γραφείο Ναυσιπλοΐας (IMB). Αξίζει να σημειωθεί ότι στη Σομαλία, που εδώ και χρόνια εστιάζονταν τα περισσότερα κρούσματα, το 2013 καταγράφηκαν μόλις 15 περιστατικά, όταν το 2012 ήταν 75 και το 2011, 237.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του IMB, πάνω από τριακόσια άτομα απήχθηκαν ως όμηροι στη θάλασσα και 21 από αυτούς τραυματίστηκαν, οι περισσότεροι με όπλα ή μαχαίρια. Συνολικά, δώδεκα πλοία πειρατεύθηκαν, 202 δέχθηκαν επιθέσεις από άτομα που επιβιβάστηκαν σε αυτά και 22 δέχθηκαν πυρά, ενώ άλλα 28 ανέφεραν ότι έπεσαν θύματα απόπειρας πειρατείας. Οι πιο αδίστακτοι ήταν οι νιγηριανοί πειρατές, οι οποίοι δολοφόνησαν ένα μέλος πληρώματος και απήγαγαν 36 άτομα.
«Ο σημαντικότερος λόγος που οδήγησε στην πτώση της παγκόσμιας πειρατείας είναι η μείωση των περιστατικών στη Σομαλία, στα ανοικτά των ακτών της Ανατολικής Αφρικής» δήλωσε σχετικά ο Pottengal Mukundan, διευθυντής του IMB, το οποίο ελέγχει το Κέντρο Αναφοράς Πειρατείας (PRC) που παρακολουθεί την παγκόσμια πειρατεία από το 1991.
Όπως σημειώνει το IMB, οι Σομαλοί πειρατές έχουν αποθαρρυνθεί από ένα συνδυασμό παραγόντων, συμπεριλαμβανομένου και του καίριου ρόλου των διεθνών ναυτικών δυνάμεων, τη σκλήρυνση των πληρωμάτων των πλοίων, τη χρήση των ιδιωτικών ένοπλων ομάδων ασφαλείας, και τη σταθεροποιητική επίδραση της κεντρικής κυβέρνησης της Σομαλίας.
«Είναι επιτακτική ανάγκη να συνεχιστούν οι συνδυασμένες διεθνείς προσπάθειες για την αντιμετώπιση της σομαλικής πειρατείας. Κάθε εφησυχασμός σε αυτό το στάδιο θα μπορούσε να πυροδοτήσει εκ νέου την πειρατική δραστηριότητα» προειδοποίησε ο πλοίαρχος Mukundan.
Κίνδυνος στη Δυτική Αφρική
Τα 15 περιστατικά που αποδίδονται στους πειρατές της Σομαλίας το 2013, περιλαμβάνουν δύο αεροπειρατείες πλοίων, οι οποίες αντιμετωπίστηκαν μέσα σε μια ημέρα, ως αποτέλεσμα της επέμβασης των δυνάμεων αποτροπής. Τα στοιχεία αυτά είναι τα χαμηλότερα από το 2006, όταν καταγράφηκαν 10 επιθέσεις της Σομαλίας.
Εντωμεταξύ, ένα άλλο κέντρο πειρατείας φαίνεται ότι διαμορφώνεται στη Δυτική Αφρική, καθώς στη θαλάσσια αυτή περιοχή πραγματοποιήθηκε πέρσι το 19% των συνολικών επιθέσεων σε πλοία. Για τις 31 από τις 51 επιθέσεις φέρονται να ευθύνονται νιγηριανοί ένοπλοι κακοποιοί, οι οποίοι πήραν ως όμηρους 49 άτομα και απήγαγαν 36, περισσότερους από κάθε άλλη χρονιά, από το 2008.
Σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία, οι πειρατές της Νιγηρίας αποτολμούν επιθέσεις στα θαλάσσια ύδατα ανοικτά της Γκαμπόν, της Ακτής του Ελεφαντοστού και του Τόγκο, όπου συνδέονται με τουλάχιστον πέντε από τις επτά επιθέσεις πειρατείας που αναφέρθηκαν σε πλοία που έπλεαν στην περιοχή. Ανοικτά των ακτών της ίδιας της Νιγηρίας, δύο πλοία τέθηκαν σε ομηρία, 13 είχαν τεθεί υπό τον έλεγχο πειρατών και 13 υπέστησαν εμπρηστικές επιθέσεις.
Στην Ανατολή Ασία, κυρίως στα ύδατα της Μαλαισίας, είχαμε δύο πειρατείες δεξαμενόπλοιων όπου 27 άτομα από πληρώματα πάρθηκαν ως όμηροι.
Ένοπλες ληστείες
Στα αγκυροβόλια και τα θαλάσσια ύδατα της Ινδονησίας, το Διεθνές Γραφείο Ναυσιπλοΐας IMB αναφέρει ένα μεγάλο αριθμό «χαμηλού επιπέδου ευκαιριακές κλοπές, που δεν πρέπει να συγκρίνονται με τα πιο σοβαρά περιστατικά από την Αφρική». Ωστόσο, αυτές αντιπροσώπευαν πάνω από το 50% του συνόλου των σκαφών που δέχθηκαν επιθέσεις, ενώ οι ένοπλες επιθέσεις σημείωσαν αύξηση για τέταρτη συνεχή χρονιά.
Πάνω από το ένα τρίτο των περιστατικών της Ινδονησίας αναφέρθηκαν κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2013. Το IMB PRC έχει συνεργαστεί στενά με την ινδονησιακή Ναυτική Αστυνομία, η οποία έχει αυξήσει τις θαλάσσιες περιπολίες και έχει καθορίσει περιοχές με ασφαλή αγκυροβόλια για τα σκάφη για χρήση σε σχέση με ορισμένους λιμένες που έχουν υψηλότερο κίνδυνο.
Οι επιθέσεις σε Ινδία και Μπαγκλαντές εκτιμώνται ως «χαμηλού επιπέδου και ευκαιριακές». Τα περιστατικά αυξάνονται σταθερά από το 2010, φτάνοντας τα 14 το 2013, ενώ το ΙΜΒ εκτιμά ότι η ενεργή περιπολία των δυνάμεων του λιμενικού του Μπαγκλαντές έχει κρατήσει τον αριθμό των περιστατικών στη θαλάσσια περιοχή Chittagong του Μπαγκλαντές, σε περίπου 12 την τελευταία διετία.
Το IMB PRC είναι το μόνο ανεξάρτητο επανδρωμένο, σε εικοσιτετράωρη βάση, κέντρο λήψης αναφορών και παροχής πληροφοριών προς τα πλοία, και υπεύθυνο για την επιβολή του νόμου, σε συνεργασία με τις τοπικές κυβερνήσεις, απέναντι στις επιθέσεις κατά πλοίων σε όλο τον κόσμο. Το IMB επιτάσσει όλους τους πλοιάρχους και τις πλοιοκτήτριες εταιρείες να αναφέρουν όλα τα περιστατικά πειρατειών, αποπειρών πειρατείας, και ένοπλης ληστείας στο IMB PRC. Τα έγκυρα δεδομένα του Γραφείου μπορούν να διευκολύνουν διάφορους ανεξάρτητους διεθνείς οργανισμούς να δράσουν καταλυτικά για την αποτροπή και εξάλειψη της σύγχρονης μάστιγας της θαλάσσιας πειρατείας.