Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
Εταιρείες τεχνολογίας και Social Media εναντίον παραπληροφόρησης
Η Meta, η Google, το Twitter, το TikTok και η Microsoft είναι μεταξύ των 34 οργανισμών που υπέγραψαν το Code of Practice για την παραπληροφόρηση που στόχο έχει την ενίσχυση καταπολέμησης της online παραπληροφόρησης.
Σύμφωνα με την Commission, ο νέος Κώδικας στοχεύει στην αντιμετώπιση των ελλείψεων του προηγούμενου, με πιο ισχυρές και πιο αναλυτικές δεσμεύσεις και μέτρα, τα οποία βασίζονται στα λειτουργικά διδάγματα που αντλήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια.
Ο νέος Κώδικας κατά της παραπληροφόρησης έρχεται σε μια στιγμή που οι εμπόλεμοι στην Ουκρανίας χρησιμοποιούν την παραπληροφόρηση ως μέρος της στρατιωτικής αντιπαράθεσης, αλλά και απέναντι στη Δημοκρατία, γενικότερα.
Ο νέος Κώδικας περιλαμβάνει δεσμεύσεις και στόχους για:
● Τη διεύρυνση της συμμετοχής, έτσι ώστε να μην περιορίζεται στις μεγάλες πλατφόρμες, αλλά να περιλαμβάνει και άλλους παράγοντες, οι οποίοι ενθαρρύνονται να συνυπογράψουν τον Κώδικα.
● Περικοπές των οικονομικών κινήτρων για τη διάδοση της παραπληροφόρησης, διασφαλίζοντας ότι οι δράστες δεν επωφελούνται από διαφημιστικά έσοδα.
● Προστασία ακόμη και εναντίων νέων πρακτικών χειραγώγησης, μέσω ψεύτικων λογαριασμών, χρήση bots ή deep fakes.
● Ενδυνάμωση των χρηστών με εργαλεία για την αναγνώριση, την κατανόηση και τον εντοπισμό της παραπληροφόρησης.
● Επέκταση του ελέγχου στοιχείων σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. και σε όλες τις γλώσσες της, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι οι εργαζόμενοι για την επαλήθευση των πληροφοριών αμείβονται δίκαια για το έργο τους.
● Διασφάλιση διαφανών πρακτικών πολιτικής διαφήμισης που επιτρέπουν στους χρήστες να αναγνωρίζουν εύκολα τις πολιτικές διαφημίσεις χάρη στην καλύτερη επισήμανση (labelling), να έχουν πληροφόρηση σχετικά με τους χορηγούς, τις δαπάνες και την περίοδο προβολής.
● Καλύτερη υποστήριξη των ερευνητών παρέχοντάς τους καλύτερη πρόσβαση στα δεδομένα των πλατφορμών.
● Αυτοαξιολόγηση του αντίκτυπου μέσω ενός ισχυρού πλαισίου παρακολούθησης και τακτικών εκθέσεων από τις πλατφόρμες, σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζουν τις δεσμεύσεις τους.
● Δημιουργία ενός Κέντρου Διαφάνειας και Ομάδας Εργασίας για εύκολη και διαφανή επισκόπηση της εφαρμογής του Κώδικα, εξασφαλίζοντας ότι θα έχει ανθεκτικότητα στον χρόνο.
Ο Κώδικας στοχεύει να αναγνωριστεί ως Κώδικας Δεοντολογίας βάσει του Νόμου για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες για τον μετριασμό των κινδύνων που απορρέουν από την παραπληροφόρηση για πολύ μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες.
Η Commission είπε ότι μαζί με τον πρόσφατα συμφωνημένο νόμο για τις ψηφιακές υπηρεσίες και την επικείμενη νομοθεσία για τη διαφάνεια και τη στόχευση της πολιτικής διαφήμισης, ο ενισχυμένος Code of Practice αποτελεί ουσιαστικό μέρος της εργαλειοθήκης για την καταπολέμηση της διάδοσης παραπληροφόρησης στην Ε.Ε.
Οι υπογράφοντες θα έχουν στη διάθεσή τους 6 μήνες για να εφαρμόσουν τις δεσμεύσεις και τα μέτρα, τα οποία έχουν υπογράψει. Στις αρχές του 2023, θα υποβάλουν στην Επιτροπή τις πρώτες τους εκθέσεις εφαρμογής.