Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
Οι πολίτες της ΕΕ ανησυχούν για το διαδίκτυο και την ασφάλειά του
Τα ζητήματα ασφάλειας στο διαδίκτυο είναι αυτά που κάνουν το 44% των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης να προσπαθούν ουσιαστικά, όπως δηλώνουν οι ίδιοι, να περιορίσουν την προσωπική χρήση του μέσου.
Τα ζητήματα ασφάλειας στο διαδίκτυο είναι αυτά που κάνουν το 44% των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης να προσπαθούν ουσιαστικά, όπως δηλώνουν οι ίδιοι, να περιορίσουν την προσωπική χρήση του μέσου. Αυτό το γεγονός αποδεικνύει η σχετική έρευνα την οποία πραγματοποίησε η Eurostat. Η έρευνα περιλαμβάνει ένα μεγάλο δείγμα χιλιάδων πολιτών από όλες τις χώρες – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ηλικίας 16 έως 74 ετών, οι οποίοι δηλώνουν πως χρησιμοποιούν καθημερινά το διαδίκτυο.
Ερωτώμενοι σχετικά με τα διάφορα προβλήματα και τις ανησυχίες που έχουν κατά νου όταν χρησιμοποιούν το διαδίκτυο σε κάποια από τις συσκευές τους, φαίνεται πως η ασφάλεια τούς απασχολεί ιδιαίτερα και μάλιστα με όλο και αυξανόμενα ποσοστά σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Έτσι λοιπόν, το 24% των πολιτών της Ευρώπης αναφέρει πώς πέρα από τη θεωρητική ανησυχία, αντιμετώπισε κάποιο πρακτικό, προσωπικό πρόβλημα που σχετίζεται με την ασφάλεια του ίδιου του προσώπου και των περιουσιακών του στοιχείων.
Πιο συγκεκριμένα λοιπόν, φαίνεται πως ένας στους τέσσερις πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ποσοστό 25%) αναφέρει στην έρευνα πώς αποφεύγει σκόπιμα να δίνει προσωπικές πληροφορίες σε κοινωνικά και επαγγελματικά δίκτυα για λόγους ασφαλείας. Επιπλέον, το 19% των πολιτών της Ένωσης αναφέρει πώς έχει περιορίσει σημαντικά τη χρήση των δημόσιων δικτύων WiFi, περιορίζοντας κατά κύριο λόγο τις εφαρμογές και τη μουσική που κατεβάζουν, καθώς και τις αγορές τους μέσω ασύρματων δικτύων, τα οποία βρίσκονται σε δημόσιους χώρους και δεν ανήκουν στους ίδιους.
Τι δηλώνουν για την ασφάλειά τους οι Έλληνες πολίτες
Αξίζει να σημειωθεί πως στην Ελλάδα γενικά τα ποσοστά ανησυχίας του πληθυσμού είναι κάπως χαμηλότερα από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έτσι λοιπόν ενώ το 16% των πολιτών της Ένωσης αποφεύγει πλήρως τις ηλεκτρονικές αγορές μέσω διαδικτύου, το αντίστοιχο ποσοστό στην Ελλάδα διαμορφώνεται στο επίπεδο του 9%. Εδώ συμπεριλαμβάνονται οι διαδικτυακές αγορές ακόμη και σε μεγάλες εταιρίες λιανικής, όπως για παράδειγμα τα «Public» ή ο «Κωτσόβολος», οι πληρωμές μέσω ηλεκτρονικών πορτοφολιών όπως το «Paypal» ή το «VIVA Wallet», καταθέσεις και αναλήψεις χρημάτων σε ιστοσελίδες όπως αυτές της «Pokerstars» ή του «ΟΠΑΠ», ιστοσελίδες crowdfunding όπως τα «Kickstarter» ή «Indiegogo», δωρεές σε οργανισμούς και ΜΚΟ μέσω διαδικτύου κλπ.
Όσον αφορά τώρα την επικοινωνία με τις διάφορες υπηρεσίες του δημοσίου και τις αρχές, το 8% των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναφέρει ανησυχία όσον αφορά και πάλι την ασφάλεια, με το αντίστοιχο ποσοστό στην Ελλάδα να φτάνει μόνο το 2%. Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί πως η επικοινωνία μέσω διαδικτύου με τις δημόσιες υπηρεσίες σίγουρα δεν είναι ακόμη τόσο διαδεδομένη στη χώρα μας, συγκριτικά με τα περισσότερα άλλα κράτη – μέλη της ΕΕ. Οι Έλληνες, επίσης, δηλώνουν πως δεν τους ανησυχεί ιδιαίτερα η ασφάλεια των δημόσιων ασύρματων δικτύων WiFi, καθώς μόλις το 4% τα αποφεύγει πλήρως, ενώ ποσοστό 6% αποφεύγει τη λήψη και τη χρήση λογισμικού και εφαρμογών μέσω δημόσιων δικτύων WiFi.
Υποκλοπή στοιχείων και απάτες μέσω διαδικτύου
Επιπρόσθετα, ενώ το ποσοστό των ατόμων που ανέφεραν πως έλαβαν κάποια στιγμή μηνύματα απάτης φτάνει το 26% στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το αντίστοιχο ποσοστό των Ελλήνων διαμορφώνεται στο 8%. Μιλάμε για τις προσπάθειες υποκλοπής κωδικών και προσωπικών πληροφοριών, με τις μεθόδους του phishing και pharming.
Πρόκειται ουσιαστικά δηλαδή για παραπλανητικά μηνύματα που ξεγελούν τους χρήστες να μεταβούν ηλεκτρονικά σε αντίγραφα ιστοσελίδων που χρησιμοποιούν, ηλεκτρονικών πορτοφολιών, σελίδων web banking κλπ. Εκεί ανυποψίαστοι εισάγουν ευαίσθητα προσωπικά στοιχεία, στοιχεία καρτών και λογαριασμών, τα οποία στη συνέχεια οι επιτήδειοι τα υποκλέπτουν και τα χρησιμοποιούν για να αποσπάσουν χρήματα ή για άλλες παράνομες ενέργειες.
Παρότι το 3% των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης δηλώνουν πως έχουν πέσει θύμα απάτης με κάποια τραπεζική κάρτα που τους ανήκει, χρεωστική ή πιστωτική, το αντίστοιχο ποσοστό στην Ελλάδα δεν ξεπερνά το 1%. Όσον αφορά την απώλεια εγγράφων και προσωπικών ηλεκτρονικών αρχείων μέσω κακόβουλου λογισμικού σε συσκευές των πολιτών, το 3% των Ευρωπαίων που έλαβαν μέρος στην Έρευνα αναφέρει πως έχει πέσει θύμα της πρακτικής αυτής. Το αντίστοιχο ποσοστό θυμάτων στην Ελλάδα κινείται κάτω από τα όρια του 1%.
Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί το γεγονός ότι ποσοστό 1% σε Ελλάδα, αλλά και σε ΕΕ δήλωσε στην έρευνα της Eurostat πως έχει πέσει θύμα απάτης και υποκλοπής ταυτότητας και πως στη συνέχεια αντιμετώπισαν δυσάρεστες προσωπικές καταστάσεις, όπως είναι για παράδειγμα εκβιασμούς, παρενοχλήσεις και άλλες τέτοιου είδους πρακτικές.