Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
Πλήγματα στην οδική ασφάλεια από την κρίση
Η οικονομική κρίση που έπληξε τα τελευταία χρόνια τη χώρα μας άφησε εμφανή σημάδια εγκατάλειψης στις υποδομές και κυρίως στο οδικό δίκτυο και τη συντήρηση του επαρχιακού δικτύου, αλλά και του «δευτερεύοντος» και «τριτεύοντος» εθνικού δικτύου (ήσσονος σημασίας δρόμοι)Η οικονομική κρίση που έπληξε τα τελευταία χρόνια τη χώρα μας άφησε εμφανή σημάδια εγκατάλειψης στις υποδομές και κυρίως στο οδικό δίκτυο και τη συντήρηση του επαρχιακού δικτύου, αλλά και του «δευτερεύοντος» και «τριτεύοντος» εθνικού δικτύου (ήσσονος σημασίας δρόμοι).
Η δραματική μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) τα τελευταία χρόνια (από 859 εκατ. ευρώ το 2010 σε 481 εκατ. ευρώ το 2014) έφερε τα πάνω κάτω στις υποδομές και κυρίως στις οδικές υποδομές. Έπρεπε ομολογουμένως, να γίνει μια διαφορετική διαχείριση στα κεφάλαια, με αποτέλεσμα να μη δίνεται η ίδια βαρύτητα σε όλα τα έργα.
Οι αλλαγές στον σχεδιασμό και η επανεκκίνηση των έργων στους αυτοκινητόδρομους είχαν ως αποτέλεσμα να μείνουν πίσω τα μικρά και μεσαία έργα, καθώς και η συντήρηση των δρόμων. Με άλλα λόγια, τα μεγάλα έργα «έφαγαν» τα μικρά.
Απογοητευτική η εικόνα του οδικού δικτύου
Η συρρίκνωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων δεν ήταν όμως η μόνη αιτία των περιορισμένων πόρων. Σημαντικό μέρος της κυκλοφορίας που κάλυπταν οι αυτοκινητόδρομοι εξυπηρετείται πλέον από εθνικές και επαρχιακές οδούς καθώς και από παράδρομους των αυτοκινητόδρομων λόγω αδυναμίας ή απροθυμίας καταβολής των διοδίων, πράγμα το οποίο συνέβαλε στη δραματική μείωση των εσόδων που προορίζονταν για συντήρηση αφενός, αλλά και στη μεγάλη φθορά στο οδόστρωμα συνολικά στο επαρχιακό οδικό δίκτυο.
Κατά συνέπεια, η μη περιοδική συντήρηση έχει ως αποτέλεσμα ρηγματώσεις, καθιζήσεις, επιφανειακή αποσάθρωση, ενώ σχηματίζονται λακκούβες μεγάλου μεγέθους που αποκαθίστανται με καθυστέρηση ακόμη και τριών μηνών εξαιτίας της έλλειψης υλικών. Επιπλέον, στο μεγαλύτερο μέρος του οδικού δικτύου, η σήμανση και φωτισμός κυρίως στο παράπλευρο και επαρχιακό οδικό δίκτυο είναι ανύπαρκτα.
Η εικόνα του οδικού δικτύου και ιδιαίτερα του δευτερεύοντος και τριτεύοντος οδικού δικτύου είναι απογοητευτική. Ατελείς υποδομές για την αντιπλημμυρική προστασία και τη διαχείριση των λυμάτων, ημικατεστραμμένα στηθαία ασφαλείας που αποτελούν επικίνδυνα στοιχεία-εμπόδια, ελλιπής κατακόρυφη σήμανση που δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της κυκλοφορίας και πλήθος πινακίδων σε πολύ κακή κατάσταση με οριζόντια διαγράμμιση σχεδόν στο σύνολό της κατεστραμμένη, να συνθέτουν το σκηνικό της εγκατάλειψης.
Αρνητικός παράγοντας η αποδυνάμωση των υπηρεσιών
Όλα αυτά έχουν τη χειρότερη επίπτωση, όσον αφορά την οδική ασφάλεια, όπου αν μη τι άλλο, επιτείνουν τη δραματική μείωση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας και αυξάνουν τη πιθανότητα πρόκλησης ατυχημάτων και δυστυχημάτων.
Πέραν της μείωσης των πόρων, για τη σημερινή κατάσταση ευθύνεται και η αποδυνάμωση υπηρεσιών. Από το 2011 μέχρι σήμερα οι περικοπές στο σύνολο των κεντρικών αυτοτελών πόρων που καταβάλλονται στις περιφέρειες έχουν φθάσει το 65%, κυρίως λόγω της μείωσης των εσόδων αλλά και των περικοπών που προκύπτουν από τη δημοσιονομική προσαρμογή.
Το 2011 οι περιφέρειες έλαβαν από τον κρατικό προϋπολογισμό 95.310.397 ευρώ, το 2012 πήραν 13.204.722 ευρώ, ενώ το 2013 και το 2014 τα ποσά αυτά εκμηδενίστηκαν. Οι 13 περιφέρειες της χώρας έχουν στην αρμοδιότητά τους τη συντήρηση του εθνικού και επαρχιακού δικτύου, συνολικά 43.314,27 χιλιόμετρα, καθώς και τη συντήρηση και επισκευή αντιπλημμυρικών και άλλων απαραίτητων έργων.
Την ίδια στιγμή η μείωση προσωπικού και πόρων είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών που ασχολούνται με τη συντήρηση και κατασκευή έργων υποδομών.
Αυτό που χρειάζεται σήμερα είναι σωστός προγραμματισμός και σχεδιασμός, έτσι ώστε να αξιοποιηθεί σωστά και το τελευταίο ευρώ. Σε πρώτη φάση να προχωρήσουν χωρίς καθυστερήσεις όλα τα μεγάλα οδικά έργα που βρίσκονται στην πιο κρίσιμη, κατασκευαστικά, φάση τους και παράλληλα να προχωρήσει η συντήρηση του επαρχιακού οδικού δικτύου άμεσα.
Το «πάγωμα» των έργων μετά τις τελευταίες ατυχείς εξαγγελίες έχει ήδη επιφέρει μεγάλη ζημιά. Εάν η κυβέρνηση παραμείνει εγκλωβισμένη σε ανεδαφικές προεκλογικές εξαγγελίες, χωρίς να αξιολογεί τα πραγματικά δεδομένα, θα βρεθεί πολύ σύντομα προ δυσμενέστατων και μη αναστρέψιμων εκπλήξεων.
Λευτέρης Αυγενάκης: (τομεάρχης Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων της ΝΔ. και βουλευτής Ηρακλείου)
Πηγή: http://www.metaforespress.gr/