DIABASTE DWREAN SEC 137
techmail
anga2023
DIGITAL TV 174
securityreport e mag odhgos 2021
19 Ιουνίου 2014 02:18

2000 πειρατές καραδοκούν στα στενά του Άντεν!

Ενισχύεται διεθνώς η ζήτηση για εξειδικευμένους ένοπλους φρουρούς

Γράφει: Αντώνης Γιαννακίδης, διευθυντής της Bodyguard Academy

Featured | Από τον Κόλπο του Άντεν περνούν ετησίως περίπου 25.000 πλοία, από τα οποία τα 7.000 με 8.000 είναι ελληνικά. Εντός του 2011, έχουν γίνει περισσότερες από 200 επιθέσεις πειρατών κι έχουν καταληφθεί 22 πλοία, που έχουν κρατήσει ομήρους περισσότερους από 400 ναύτες. Η αύξηση σε σχέση με πέρσι παρουσιάζεται μεγαλύτερη από 30%. Δεν είναι τυχαίο ότι δεκάδες ελληνικές εταιρείες δραστηριοποιούνται στον τομέα της ναυτικής ασφάλειας.

Τουλάχιστον δύο χιλιάδες πειρατές καραδοκούν στα στενά του Κόλπου του Άντεν και η οργάνωσή τους ολοένα βελτιώνεται. Η κατάσταση είναι απελπιστική και πολλές ναυτιλιακές εταιρείες, κρύβουν την αλήθεια. Εκατοντάδες ναυτικοί τους τελευταίους μήνες έχουν βασανισθεί φρικτά από τους πειρατές προκειμένου να πιεσθούν οι πλοιοκτήτες να καταβληθούν τα λύτρα που κυμαίνονται από 3 έως 13 εκατ. δολάρια.

Σε διεθνές επίπεδο, έχουν δραστηριοποιηθεί το τελευταίο χρονικό διάστημα περίπου 125 εταιρείες ναυτιλιακής ασφάλειας που προσφέρουν προστασία από Σομαλούς πειρατές. Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται σήμερα σε αυτόν τον τομέα 50 εταιρείες και αναμένεται να εμφανιστούν και άλλες.

Υπολογίζεται ότι περίπου το 13% του παγκοσμίου στόλου των πλοίων χρησιμοποιούν φρουρούς -ενόπλους ή μη, για να αποφύγουν τους πειρατές, κι εκτιμάται ότι το ποσοστό αυτό θα ανέλθει στο 20% στα τέλη του 2013.

Το προσωπικό ασφαλείας διαμένει συνήθως στην Μομπάσα, στο Νταρ ελ Σαλάμ κι άλλα λιμάνια της Αφρικής και επιβιβάζονται στο πλοίο για όσο διάστημα αυτό παραπλέει την επικίνδυνη ζώνη.

Ωστόσο, στα ελληνικά πλοία απαγορεύεται -επισήμως- επιβίβαση ενόπλων φρουρών. Έτσι λοιπόν σε αυτές τις περιπτώσεις στο πλοίο επιβιβάζονται «άοπλοι άνδρες» των υπηρεσιών ασφαλείας, οι οποίοι αναλαμβάνουν την τοποθέτηση ενός συρματοπλέγματος και ηλεκτροφόρων καλωδίων αλλά και την προετοιμασία του πληρώματος για το ενδεχόμενο πειρατείας.

Επιπλέον, τα οχυρωματικά έργα του πλοίου συμπληρώνονται με την λειτουργία ενός καταφυγίου όπου μπορούν να κλεισθούν -σε περίπτωση πειρατείας- τα μέλη του πληρώματος, με προμήθειες για έναν περίπου μήνα! Τέλος, το σύστημα ασφαλείας του πλοίου περιλαμβάνει και την τοποθέτηση ομοιωμάτων ένοπλων φρουρών σαν… σκιάχτρα για πειρατές!

Το προφίλ των πειρατών

Οι περισσότεροι πειρατές είναι ηλικίας 20 ως 35 ετών και κατάγονται από την Πουντλάνδη της βορειοανατολικής Σομαλίας. Το Πρόγραμμα Υποστήριξης Ναυτικών Ανατολικής Αφρικής εκτιμά ότι υπάρχουν τουλάχιστον πέντε διαφορετικές δρώσες ομάδες πειρατών, αριθμώντας συνολικά 1.000 ένοπλους άνδρες. Σύμφωνα με μια αναφορά του BBC, οι πειρατές μπορούν να διακριθούν στις τρεις παρακάτω κατηγορίες:

– Τοπικοί ψαράδες, που θεωρούνται οι οργανωτές των επιχειρήσεων, καθώς γνωρίζουν καλά τα γύρω ύδατα.

– Πρώην μέλη της πολιτοφυλακής που μισθώνονταν από τους τοπικούς φύλαρχους.

– Τεχνικοί που εξειδικεύονται στη χρήση συστημάτων πλοήγησης GPS .

Οπλισμός και πόροι

Οι πειρατές «προμηθεύονται» τα περισσότερα όπλα τους από την Υεμένη και την πόλη του Μογκαντίσου, που είναι η πρωτεύουσα της Σομαλίας. Οι λαθρέμποροι όπλων μεταφέρουν τα όπλα από τη Μογκαντίσου στην Πουντλάνδη, όπου οι πειρατές πληρώνουν το αντίτιμο, μέσω μιας τοπικής διαδικασίας συναλλαγών (χαβάλα). Διάφορες φωτογραφίες των πειρατών «μαρτυρούν» ότι ο οπλισμός τους συνίσταται κυρίως σε τυφέκια εφόδου ΑΚ47, εκτοξευτές ρουκετών RPG-7, χειροβομβίδες, καθώς και ημιαυτόματα πιστόλια.

Ιστορική αναδρομή

H πειρατεία στη Σομαλία υπήρξε απειλή στην παγκόσμια ναυσιπλοΐα από την αρχή ακόμη του σομαλικού εμφυλίου πολέμου. Από το 2005, πολλοί παγκόσμιοι οργανισμοί, όπως ο Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας και το Παγκόσμιο Πρόγραμμα Σίτισης, έχουν εκφράσει την ανησυχία τους για την αύξηση των κρουσμάτων πειρατείας στην ευρύτερη περιοχή.

Το 90% των φορτίων του Παγκόσμιου Προγράμματος Σίτισης διακινούνται μέσω της θάλασσας, και έτσι τα πλοία αυτά έχουν ανάγκη στρατιωτικής συνοδείας.

Σύμφωνα με τον υπουργό Εξωτερικών της Κένυας, οι Σομαλοί πειρατές έχουν λάβει πάνω από 150 εκατομμύρια δολάρια ως λύτρα τους τελευταίους 12 μήνες.

Τον Αύγουστο του 2008, η συσταθείσα Συνασπισμένη Δύναμη Κρούσης 150 (CTF 150), μια διεθνής ναυτική δύναμη, ανέλαβε τον ρόλο διαφύλαξης μιας θαλάσσιας οδού δια μέσου του Κόλπου του Άντεν. Η έξαρση της παρατηρούμενης εκεί πειρατείας ανησύχησε επίσης την Ινδία, μιας και το μεγαλύτερο μέρος των εμπορικών οδών της περνούν από τον Κόλπο του Άντεν.

Το Ινδικό Ναυτικό ανέλαβε δράση στέλνοντας ένα πολεμικό πλοίο στην περιοχή, στις 23 Οκτωβρίου 2008. Το Σεπτέμβρη του 2008, η Ρωσία ανακοίνωσε ότι θα μετάσχει και η ίδια σύντομα στην μάχη κατά της πειρατείας.

Στις 7 Οκτωβρίου 2008, το Συμβούλιο Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών συνέταξε την Οδηγία 1838 καλώντας τα κράτη των οποίων εμπορικά σκάφη διέρχονται από την περιοχή να χρησιμοποιήσουν στρατιωτικές δυνάμεις για να περιορίσουν τα κρούσματα πειρατείας.

Στο εκατοστό πρώτο συμβούλιο του Διεθνούς Οργανισμού Ναυσιπλοΐας, η Ινδία πρότεινε την ανάπτυξη μιας ειρηνευτικής δύναμης των Ηνωμένων Εθνών στην περιοχή, υπό ενιαία διοίκηση για την πάταξη της πειρατείας στη Σομαλία.

Το Νοέμβρη του 2008, οι Σομαλοί πειρατές άρχισαν τις καταλήψεις πλοίων στην ευρύτερη περιοχή του Κόλπου του Άντεν, στοχεύοντας σκάφη με προορισμό το λιμάνι της Μομπάσα στην Κένυα.

Στις 11 Νοεμβρίου, απέτυχαν να καταλάβουν το MV Powerful, 60 ναυτικά μίλια νότια της ακτής της Υεμένης, μετά από επέμβαση του Βασιλικού Ναυτικού της Αγγλίας. Στις 19 Νοεμβρίου 2008 το Ινδικό Ναυτικό ανέφερε ότι η φρεγάτα INS Tabar που περιπολούσε στην περιοχή κατέστρεψε ένα πειρατικό πλοιάριο.

Από την αρχή του 2008 ως τις 19 Νοεμβρίου 2008 σημειώθηκαν συνολικά 95 πειρατικές επιθέσεις, από τις οποίες οι 39 πέτυχαν το σκοπό τους. Οι περισσότερες επιθέσεις γίνονται στον Κόλπο του Άντεν αλλά οι πειρατές επεκτείνουν την ακτίνα δράσης τους προς το νότο και τον Ινδικό Ωκεανό.

ΜΟΤΟ

Στα ελληνικά πλοία απαγορεύεται -επισήμως- επιβίβαση ενόπλων φρουρών

Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται σήμερα στο maritime security 50 εταιρείες

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ

  • Κυκλοφορεί το Security Report Μαρτίου

    Κυκλοφορεί το Security Report Μαρτίου

    Κυκλοφορεί σε όλα τα εξειδικευμένα σημεία διανομής το περιοδικό Security Report Μαρτίου, πάντα μαζί με το περιοδικό Ψηφιακή Τηλεόραση. Στο νέο τεύχοςθα βρείτε ενδιαφέροντα θέματα και δοκιμές πο...
  • Θυροτηλεοράσεις IP

    Θυροτηλεοράσεις IP

    Σήμερα, οι θυροτηλεοράσεις και γενικότερα οι συσκευές ενδοεπικοινωνίας καλύπτουν ένα μεγάλο μέρος των καθημερινών αναγκών των πολιτών, όπως η ασφάλεια, η επικοινωνία και η άνεση, τόσο στον οικιακό...
  • Με ελληνικό «χρώμα» η Intersec 2023 στο Ντουμπάι!

    Με ελληνικό «χρώμα» η Intersec 2023 στο Ντουμπάι!

    Η Intersec, η κορυφαία εμπορική έκθεση στον κόσμο για τη φυσική ασφάλεια και την πυροπροστασία, πραγματοποιήθηκε με απόλυτη επιτυχία στο παγκόσμιο κέντρο εμπορίου του Ντουμπάι (DWTC), που εκτείνετ...
  • Hikvision IP Video Intercom

    Hikvision IP Video Intercom

    Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το τεχνικό σεμινάριο για τις λύσεις IP Video Intercom της Hikvision που διοργάνωσε η ΗΛΚΑ Α.Ε. στις εγκαταστάσεις της, την Τετάρτη, 25 Ιανουαρίου 2023. Στο π...
  • Νέα δεδομένα στις εφαρμογές Security από τη Vector Security

    Νέα δεδομένα στις εφαρμογές Security από τη Vector Security

    Η χρήση μη επαδρωμένων αεροσκάφων στις καθημερινές εργασίες των ανθρώπων, παρουσιάζει συνεχόμενη και ταχεία αύξηση, με τον κλάδο του Security να μην μένει ανεπηρέαστος από τις τεχνολογικές δυνατότ...
  • Πότε είναι νόμιμη η τοποθέτηση καμερών σε γραφεία, καταστήματα και πολυκατοικίες

    Πότε είναι νόμιμη η τοποθέτηση καμερών σε γραφεία, καταστήματα και πολυκατοικίες

    Τα τελευταία χρόνια, η κοινωνία στην οποία διαβιούμε ως πολίτες, έχει κατακλυστεί σε μεγάλο βαθμό από κάθε είδους εγκληματίες, οι οποίοι προβαίνουν σε εγκληματικές πράξεις εις βάρος συνανθρώπων μα...
  • Dahua HDCVI 10

    Dahua HDCVI 10

    Το έτος 2022 σηματοδοτεί τη 10η επέτειο της τεχνολογίας HDCVI της Dahua! Ως κορυφαίος πάροχος λύσεων στην παγκόσμια βιομηχανία παρακολούθησης βίντεο, η Dahua έδινε πάντα μεγάλη έμφαση στην καινοτο...
  • TP-LINK TAPO C500

    TP-LINK TAPO C500

    Έξυπνη, ασφαλής και εύκολη. Η νέα Εξωτερική Pan/Tilt Wi-Fi κάμερα ασφαλείας της TP-Link σας επιτρέπει να καταγράψετε περισσότερες λεπτομέρειες για να κάνετε κάθε στιγμή να λάμπει! Εξασφαλίζει τη μ...
  • Comelit Integration System

    Comelit Integration System

    Η νέα εποχή στην τεχνολογία και οι νέες απαιτήσεις της καθημερινότητας οδηγούν στην ανάγκη του πλήρη ελέγχου του σπιτιού, εύκολα και απλά, είτε απομακρυσμένα είτε με το πάτημα ενός κουμπιού από το...
  • PartnerNET

    PartnerNET

    Τι είναι αυτό που κάνει την PartnerNET να ξεχωρίζει από όλους τους υπόλοιπους διανομείς προϊόντων ICT; Το γεγονός πως δεν αρκείται στη διανομή προϊόντων, αλλά προσφέρει μία άρτια εμπειρία εξυπηρέτ...
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΓΙΑ ΤΑ
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
LIBRA PRESS
Καυκάσου 145, Αθήνα, 11364



ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΑ ΔΕΛΤΙΑ


Securityreport.gr - Το απόλυτο περιοδικό για τα συστήματα ασφαλείας
Libra Press © Copyright 2022 | All Rights Reserved
Dual Design