Skip to main content
DIGITAL TV 181
securityreport e mag odhgos 2021
10 Δεκεμβρίου 2021 11:32

Γιατί δεν αφήνεις το τηλέφωνο στην άκρη; Μήπως έχεις πάθει FOMO;

admin ajax.php?action=kernel&p=image&src=file%3Dwp content%252Fuploads%252F2022%252F05%252Fe39b09e478e6c502ae87b1e0d69d1f11 XL

Το σύνδρομο FΟΜΟ (Fear Of Missing Out) , δηλαδή «φόβος μη μείνεις εκτός από όσα συμβαίνουν γύρω σου», περιγράφεται συχνότερα ως κοινωνικό άγχος που πηγάζει από τη σύγκρισή μας με τους άλλους και την πεποίθηση ότι κάτι καταπληκτικό συνέβη στη ζωή των άλλων όσο εμείς απουσιάζαμε. Τα συμπτώματα είναι πολλά. Η ψυχολόγος Jarmila Tomková μιλάει στο saferkidsonline της παγκόσμιας εταιρίας κυβερνοασφάλειας ESET και εξηγεί τις επιπτώσεις του συνδρόμου FOMO στην ψυχική υγεία μικρών και μεγάλων.

Το σύνδρομο FΟΜΟ (Fear Of Missing Out) , δηλαδή «φόβος μη μείνεις εκτός από όσα συμβαίνουν γύρω σου», περιγράφεται συχνότερα ως κοινωνικό άγχος που πηγάζει από τη σύγκρισή μας με τους άλλους και την πεποίθηση ότι κάτι καταπληκτικό συνέβη στη ζωή των άλλων όσο εμείς απουσιάζαμε.

Τα συμπτώματα είναι πολλά. Η ψυχολόγος Jarmila Tomková μιλάει στο saferkidsonline της παγκόσμιας εταιρίας κυβερνοασφάλειας ESET και εξηγεί τις επιπτώσεις του συνδρόμου FOMO στην ψυχική υγεία μικρών και μεγάλων.

Πώς θα ορίζατε το σύνδρομο FOMO, δηλαδή “το φόβο να μη μείνεις εκτός από όσα συμβαίνουν γύρω σου”; Διαφέρει το σύνδρομο FOMO από τη στεναχώρια, τη ζήλεια, ή τον κοινωνικό αποκλεισμό;

Το FOMO συνδέεται με όλα αυτά τα συναισθήματα. Οι άνθρωποι μπορεί να αισθάνονται λύπη και να βιώνουν αναποφασιστικότητα ή να πιστεύουν ότι στη ζωή τους δεν παίρνουν τις σωστές αποφάσεις και κατά συνέπεια δε ζουν τόσο ικανοποιητική ζωή όσο οι άλλοι. Το σύνδρομο αυτό εμφανίζεται συνήθως όταν οι άνθρωποι περνούμε μια δύσκολη περίοδο και δεν είμαστε απόλυτα ευχαριστημένοι με τον εαυτό μας. Έτσι, επικεντρωνόμαστε περισσότερο στο να παρακολουθούμε τι κάνουν οι άλλοι για να επιβεβαιώσουμε ότι είμαστε αρκετά καλοί και ότι δεν είμαστε έξω από τα πράγματα. Το πρόβλημα όμως είναι ότι το FOMO προκαλεί άγχος και ένα αίσθημα εξάρτησης. Δεν παρατηρούμε, δηλαδή, τις ζωές των άλλων με ευχαρίστηση και χαρά. Αντίθετα, όλη αυτή η διαδικασία μας προκαλεί ένα συναίσθημα θλίψης.

Υπάρχει στενή σχέση μεταξύ του FOMO και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία χρησιμοποιούνται ενεργά κυρίως από τις νεότερες γενιές. Μπορεί το σύνδρομο FOMO να αναπτυχθεί και στους ενήλικες;

Ναι, μπορεί. Οι άνθρωποι που παλεύουν με το σύνδρομο FOMO αισθάνονται την επιτακτική ανάγκη να γνωρίζουν τι συμβαίνει γύρω τους, ενώ παράλληλα εξαρτώνται από αυτήν την ανάγκη. Για τους ενήλικες, αυτό μπορεί να εκδηλώνεται με διάφορους τρόπους – όπως το να παρακολουθούν συνεχώς τις ειδήσεις και να μην μπορούν να χάσουν τίποτα. Υπάρχει διαφορά μεταξύ του να παρακολουθείτε συνεχώς ειδήσεις, έχοντας το άγχος να μην χάσετε τίποτα, και του να παρακολουθείτε καθημερινά ειδήσεις με την ηρεμία ότι δεν χρειάζεται να γνωρίζετε τα πάντα. Παρ’ όλα αυτά, οι ενήλικες μπορεί να μπουν στη διαδικασία να ελέγχουν διαρκώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να σιγουρευτούν ότι δεν χάνουν δραστηριότητες, αναγνώριση, επαφές με τους φίλους τους, τους συναδέλφους τους ή τις τρέχουσες τάσεις.

Μπορείτε να μας δώσετε ένα παράδειγμα;

Αν, παραδείγματος χάρη, κάποιος νιώθει ανασφάλεια στη δουλειά του, μπορεί να ελέγχει πολύ πιο συχνά τις συζητήσεις των ομάδων που έχουν να κάνουν με τον συγκεκριμένο τομέα και να τείνει να είναι πιο ενεργός και εξαρτημένος από τις αναρτήσεις σε διαδικτυακές επαγγελματικές ομάδες. Εξαρτάται από την ψυχολογική θέση από την οποία συμμετέχει κανείς σε αυτές τις διαδικτυακές δραστηριότητες.

Πώς επηρεάζει το σύνδρομο FOMO τις διάφορες ηλικιακές ομάδες; Εάν το FOMO είναι πιο πιθανό να αναπτυχθεί σε συνθήκες κρίσης ή με χαμηλή αυτοεκτίμηση, μπορεί να αποτελεί μεγαλύτερο κίνδυνο για τους εφήβους;

Στους ενήλικες, το σύνδρομο FOMO μπορεί να αναπτυχθεί όταν αισθανόμαστε μόνοι, όταν χάνουμε το σύντροφό μας ή όταν έχουμε απολυθεί από τη δουλειά. Σε εκείνο το σημείο, μπορεί να αμφιβάλλουμε για τον εαυτό μας και να έχουμε την αίσθηση ότι έχουμε αποτύχει, γεγονός που μπορεί να μας παρασύρει στο σύνδρομο FOMO.

Οι έφηβοι, από την άλλη, είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι, επειδή, όπως επιβεβαιώνουν όλες οι έρευνες στην αναπτυξιακή ψυχολογία, η αυτοεκτίμησή τους είναι πιο εύθραυστη. Η αυτοεκτίμηση σε αυτό το στάδιο ανάπτυξης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το τι σκέφτονται και τι κάνουν οι άλλοι. Ως εκ τούτου, οι έφηβοι φοβούνται περισσότερο μήπως μείνουν εκτός. Έχουν ανάγκη να βρουν τη θέση τους και να νιώσουν αποδεκτοί από το περιβάλλον τους. Ο φόβος του αποκλεισμού μπορεί να είναι η αιτία που βρίσκονται συνεχώς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αναζητούν την επιβεβαίωση και αλληλεπιδρούν συνεχώς με άλλους ανθρώπους.

Ωστόσο, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μπορεί να βλέπουν μόνο τα σπουδαία πράγματα που κάνουν όλοι οι άλλοι;

Ακριβώς, και μετά αρχίζεις να στέλνεις μηνύματα σε άλλους ανθρώπους επειδή θέλεις να είσαι μέρος αυτού του κόσμου, και ενώ στην αρχή αισθάνεσαι χαλαρός, στη συνέχεια αρχίζεις να ελέγχεις διαρκώς τις συνομιλίες και αν κάποιος σου έχει απαντήσει με μήνυμα ή όχι. Έτσι, η μοναξιά και η συχνή χρήση της κοινωνικής δικτύωσης είναι το έδαφος για την ανάπτυξη του FOMO. Και ενώ ένας ενήλικας μπορεί να διαχειριστεί καλύτερα αυτά τα συναισθήματα, ένα 14χρονο κορίτσι δεν τα αντιμετωπίζει τόσο εύκολα.

Το FOMO μπορεί να οδηγήσει σε διαταραχή της συγκέντρωσης, με ακραίες περιπτώσεις που αφήνουν τους ανθρώπους να αισθάνονται ότι δεν μπορούν να μένουν στο σπίτι και πρέπει να βγουν έξω. Υπάρχει κίνδυνος να αγνοήσουμε τις βασικές μας ανάγκες, όπως ο ύπνος και η ξεκούραση;

Πολύ καλή ερώτηση. Το αίσθημα ότι δεν μπορείς να κοιμάσαι και η ανάγκη να ελέγχεις τι κάνουν οι άλλοι, μπορεί να σε οδηγήσει στο να κρατάς τον εαυτό σου ξύπνιο και να μην μπορείς να κοιμηθείς ή να ξεκουραστείς. Όμως, η ζωή μας πρέπει να βασίζεται σε ένα μοτίβο όπου η δράση και η απραξία εναλλάσσονται.

Σε τι βαθμό το κοινωνικό περιβάλλον επηρεάζει αυτήν τη συμπεριφορά;

Ο φόβος να μη μείνουμε εκτός από όσα συμβαίνουν γύρω μας είναι εν μέρει αποτέλεσμα των σημερινών τάσεων στην κοινωνία. Σε πολλές εκπομπές που παρακολουθούν οι έφηβοι, υπάρχει ένα παρόμοιο αφήγημα: οι πρωταγωνιστές βγαίνουν συχνά έξω και διασκεδάζουν, φαίνονται τέλειοι και κάνουν πάντα κάτι. Αν ζείτε σε μια πόλη, μπορεί επίσης να αισθάνεστε την επιθυμία να βγαίνετε έξω όλη την ώρα – η πόλη είναι ζωντανή, δραστήρια, πάντα σε λειτουργία. Επηρεαζόμαστε από το ψηφιακό μάρκετινγκ, το οποίο κάνει τους ανθρώπους να υιοθετούν συγκεκριμένες συμπεριφορές, να αγοράζουν πράγματα ή ακόμη και να επιθυμούν τεχνητά δημιουργημένες αξίες.

Έχει αλλάξει κάτι σε αυτές τις τάσεις μετά την άφιξη της πανδημίας COVID-19;

Όχι ιδιαίτερα. Από τη μία, η πανδημία μας κράτησε στο σπίτι, από την άλλη κληθήκαμε να πραγματοποιήσουμε πολλές δραστηριότητες διαδικτυακά. Υπήρχαν πολλά διαδικτυακά μαθήματα, γεγονός που ίσως ενίσχυσε την ανάγκη μας να παραμένουμε συνδεδεμένοι. Κάποιοι άρχισαν να παρακολουθούν τηλεοπτικές σειρές για να μη μείνουν εκτός. Παρομοίως, μπορεί να κάνετε γιόγκα, απλώς και μόνο επειδή όλοι οι άλλοι το κάνουν. Αλλά το έναυσμα εξακολουθεί να είναι το αίσθημα του άγχους. Η πανδημία δεν άλλαξε τόσα πολλά. Αρκετοί άνθρωποι αισθάνονται άγχος τώρα, ή το προηγούμενο άγχος τους έχει επιδεινωθεί. Αυτό συνέβη λόγω των λιγότερων ευκαιριών για κοινωνικές δραστηριότητες. Έτσι, μας έλειψαν οι ευκαιρίες για την οικοδόμηση της αυτοεκτίμησης και τη βίωση της χαράς. Οι άνθρωποι κινδυνεύουν περισσότερο από το σύνδρομο FOMO σε μια πανδημία.

Είναι δυνατόν να περιορίσουμε το FOMO στα παιδιά χωρίς μειώσουμε τη χρήση της τεχνολογίας;

Όταν οι γονείς παρατηρούν ότι τα παιδιά τους χρησιμοποιούν συνεχώς τα τηλέφωνά τους, ότι αισθάνονται την ανάγκη να κοιτάζουν την οθόνη αρκετές ώρες και να παρακολουθούν τι συμβαίνει, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι πάσχουν από FOMO. Αν οι έφηβοι είναι ερωτευμένοι, κοιτάζουν συνέχεια τα τηλέφωνά τους – δεν υπάρχει κανένα σύνδρομο. Ωστόσο, αν οι νέοι έχουν αμφιβολίες, αισθάνονται άσχημα ή συμπεριφέρονται παράξενα, θα πρέπει να τους μιλήσετε. Αυτή είναι η μισή πρόληψη. Το πρώτο βήμα είναι να τους ενημερώσετε για το θέμα. Εξηγήστε τους ότι, ενώ ο κίνδυνος του FOMO συνδέεται με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι ένας κίνδυνος που προϋπήρχε (για να μην έχουν την αίσθηση ότι απορρίπτουμε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης) – μιλήστε γι’ αυτό ως κοινωνικό φαινόμενο, αντί να απαγορεύσετε την κοινωνική δικτύωση.

Τι άλλο μπορούν να κάνουν οι γονείς;

Μπορούμε να επηρεάσουμε το χρόνο που περνούν τα παιδιά μας στα κοινωνικά δίκτυα. Είναι καλό να περιορίσουμε το χρόνο στα μικρά παιδιά. Στη συνέχεια, μπορούμε να τα οδηγήσουμε στο να συνειδητοποιήσουν πώς αισθάνονται όταν περνούν μισή ή τέσσερις ώρες στο Facebook ή το Instagram κάθε μέρα. Μπορούμε να κάνουμε ένα μικρό εργαστήριο για τα παιδιά, όπου θα παρουσιάσουμε στοιχεία από σχετικές έρευνες, τη δική μας εμπειρία ή την εμπειρία μιας άλλης οικογένειας. Βοηθήστε τα να συνειδητοποιήσουν ότι ορισμένα προφίλ ή περιεχόμενο στο διαδίκτυο δεν τα βοηθούν να αισθάνονται καλά. Εξηγήστε τους ότι δε χρειάζεται να τα κοιτάζουν ή ενημερώστε τα για το πώς λειτουργεί η διαφήμιση. Βοηθήστε τα να περάσουν αυτή την κρίσιμη περίοδο της ζωής τους με όσο το δυνατόν λιγότερες πληγές. Η εφηβεία δεν είναι μια ευχάριστη περίοδος, ας το παραδεχτούμε.

Τι πρέπει να κάνει ένας γονιός ώστε τα παιδιά να μην αποζητούν τόσο έντονα την έγκριση των άλλων, να μπορούν να αποδεχτούν τον εαυτό τους όπως είναι, και να μην επηρεάζονται τόσο εύκολα από την πραγματικότητα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης;

Μπορούν, για παράδειγμα, να επισημαίνουν συνεχώς στα παιδιά τους ότι είναι μοναδικά, να τους λένε πόσο πολύ τα αγαπούν, να εκτιμούν κάποια από τα προσόντα τους – αλλά να προσέχουν τον έπαινο που είναι προσανατολισμένος στις επιδόσεις – αντίθετα να εστιάζουν στη δημιουργικότητα και τις ικανότητές τους, την επιμονή και την προσοχή τους. Αφήστε τα παιδιά να νιώσουν ότι είναι μοναδικά άτομα και ότι είναι μια χαρά έτσι όπως είναι. Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά θα ξέρουν γιατί κάνουν αυτό που κάνουν και θα κατανοήσουν ποιες είναι οι πραγματικές τους ανάγκες, ποια η κινητήριος δύναμή τους και ποια τα κίνητρά τους.

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ

  • Security Report, τεύχος 143

    Security Report, τεύχος 143

    Κυκλοφορεί σε όλα τα εξειδικευμένα σημεία διανομής το περιοδικό Security Report Οκτωβρίου, πάντα μαζί με το περιοδικό Ψηφιακή Τηλεόραση. Στο νέο τεύχοςθα βρείτε ενδιαφέροντα θέματα και δοκιμές ...
  • Ιατρική βοήθεια στα συστήματα συναγερμού

    Ιατρική βοήθεια στα συστήματα συναγερμού

    Η πρόοδος της τεχνολογίας έχει φέρει επανάσταση στον κλάδο της οικιακής ασφάλειας, που σήμερα έχει υιοθετήσει πιο ολοκληρωμένες και «σωτήριες» λύσεις, ξεπερνώντας ακόμα και τις προσδοκίες των τελι...
  • Wi-Fi Sensing

    Wi-Fi Sensing

    Οι εφαρμογές του Wi-Fi και της ασύρματης τεχνολογίας εξελίσσονται ραγδαία, και σήμερα η εν λόγω τεχνολογία δημιουργεί νέες ευκαιρίες. Ερευνητές και επιστήμονες από τον κλάδο της τεχνολογίας έχουν ...
  • Αναγνώριση πινακίδων οχημάτων

    Αναγνώριση πινακίδων οχημάτων

     Έντονες είναι οι εξελίξεις στην τεχνολογία αναγνώρισης οχημάτων και συμπεριφοράς οδηγών τα τελευταία χρόνια. Από την ευρεία υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης, μέχρι τη μηχανική μάθηση, όλα σ...
  • Video Analytics

    Video Analytics

    Με την πληθώρα τεχνολογικών λύσεων που συναντούμε σήμερα είναι σίγουρο πως οι επιχειρήσεις και οι μεγάλοι οργανισμοί έχουν την τύχη, αλλά και την ελευθερία, να επιλέξουν - μέσα από μια μεγάλη γκάμ...
  • Τεχνητή νοημοσύνη στις σύγχρονες κάμερες

    Τεχνητή νοημοσύνη στις σύγχρονες κάμερες

    Οι εξελίξεις γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη είναι ραγδαίες και αυτός είναι ίσως ένας από τους κυριότερους λόγους που για κάποιους η τεχνητή νοημοσύνη είναι κάτι συναρπαστικό, ενώ για άλλους δυνητι...
  • ONVIF

    ONVIF

    Το ONVIF (Open Network Video Interface Forum), το παγκόσμιο ανοικτό πρότυπο διασύνδεσης φυσικών προϊόντων ασφαλείας IP, παρουσίασε το πρόσθετο διαμόρφωσης TLS, που θα επιτρέψει ταχύτερες και ασφαλ...
  • Προϊόντα CCTV της HOLOWITS

    Προϊόντα CCTV της HOLOWITS

    Η Oktabit Α.Ε., διακεκριμένη εταιρεία στον χώρο της διανομής προϊόντων υψηλής τεχνολογίας με 30 και πλέον έτη επιτυχημένης παρουσίας στην ελληνική αγορά, ανακοίνωσε πρόσφατα τη νέα στρατηγική συνε...
  • Uniview F & Q3 Series

    Uniview F & Q3 Series

    H Uniview είναι ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστές συστημάτων CCTV, με έδρα την Hangzhou της Κίνας, 4 κέντρα R&D, παραρτήματα ανά την υφήλιο και παρουσία σε 145 χώρες. Μέσα σε 15 μόνο χρόν...
  • IP κάμερες της Tiandy

    IP κάμερες της Tiandy

    Σήμερα, η βιντεοεπιτήρηση δεν αφορά μόνο στην παρακολούθηση, αφορά στη λήψη και στην επεξεργασία δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, με ακρίβεια και αποτελεσματικότητα. Στην εποχή του ψηφιακού μετασχημ...
  • Comelit Integration System

    Comelit Integration System

    Η εγκατάσταση συστήματος αυτοματισμού βελτιώνει την ποιότητα της καθημερινότητας, μεγιστοποιεί την ασφάλεια του χώρου και συμβάλλει στη μείωση των λογαριασμών ενέργειας έως και στο ένα τρίτο (-30%...