Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
Η ΕΕ προειδοποιεί για κινδύνους στις πτήσεις εντός του FIR Λευκωσίας
Η πτήση πάνω από περιοχές της Κύπρου έχει καταστεί πιο επικίνδυνη από το γεγονός ότι τα κέντρα ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας στο μοιρασμένο νησί – σε ελεύθερες περιοχές και κατεχόμενα – δίνουν διαφορετικές οδηγίες στα αεροπλάνα δημιουργώντας «σύγχυση και παρεξήγηση» μεταξύ των πιλότων, προειδοποιεί ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας ΠτήσεωνΗ πτήση πάνω από περιοχές της Κύπρου έχει καταστεί πιο επικίνδυνη από το γεγονός ότι τα κέντρα ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας στο μοιρασμένο νησί – σε ελεύθερες περιοχές και κατεχόμενα – δίνουν διαφορετικές οδηγίες στα αεροπλάνα δημιουργώντας «σύγχυση και παρεξήγηση» μεταξύ των πιλότων, προειδοποιεί ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας Πτήσεων.
Σε εσωτερική έκθεση του 2015 που συνέταξε ο Οργανισμός και την οποία επικαλείται το διεθνές πρακτορείο «The Associated Press» αναφέρεται ωστόσο ότι σε στατιστική ανάλυση φαίνεται ότι συνολικά αυτοί οι κίνδυνοι είναι αποδεκτοί καθώς η πιθανότητα ενός «καταστροφικού» ατυχήματος είναι πολύ μικρό.
Για παράδειγμα, η έκθεση αναφέρει ότι η μέση αναμενόμενη συχνότητα ατυχημάτων μεταξύ δύο αεροσκαφών πάνω από την Κύπρο είναι περίπου ένα προς ένα δισεκατομμύριο.
Ωστόσο, η υπηρεσία ανέφερε ότι η κατάσταση σε ένα σημαντικό τμήμα του FIR Λευκωσίας – 175.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα (67.567 τετραγωνικά μίλια) στον εναέριο χώρο πάνω και γύρω από την Κύπρο – οι κίνδυνοι για την ασφάλεια δεν μπορούν πλέον να θεωρηθούν αποδεκτοί.
«Η αξιολόγηση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι απαιτείται στενή παρακολούθηση της κατάστασης καθώς βρίσκεται στο όριο της αποδοχής», αναφέρει η έκθεση. «Ο οργανισμός αναγνωρίζει ότι αυτή η κατάσταση δεν είναι καθόλου βέλτιστη», προστίθεται.
Αυτό συμβαίνει επειδή οι οδηγίες πτήσης από δύο διαφορετικά κέντρα ελέγχου μπορούν να υποβαθμίσουν τα καθορισμένα περιθώρια ασφαλείας, όπως η ελάχιστη απόσταση μεταξύ δύο αεροσκαφών κατά τη διάρκεια πτήσης.
Μόνο οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στο διεθνώς αναγνωρισμένο νότιο τμήμα της Κύπρου επιτρέπεται να εκδίδουν οδηγίες πτήσης σε αεροσκάφη που διέρχονται από το FIR Λευκωσίας. Ωστόσο, οι ελεγκτές στο μη αναγνωρισμένο αεροδρόμιο Ercan του αποσχισθέντα τουρκοκυπριακού ψευδοκράτους στον βορρά του νησιού, δίνουν επίσης οδηγίες σε αεροσκάφη που πετούν μέσα στο βόρειο τμήμα του FIR Λευκωσίας, το οποίο «θεωρούν δικό τους», προκαλώντας σύγχυση στους πιλότους.
Σύμφωνα με την έκθεση, υπήρξαν έξι περιπτώσεις το 2014, όπου τα αεροσκάφη πλησίαζαν μεταξύ τους από την ελάχιστη επιτρεπόμενη απόσταση. Τούτο ακολούθησε επτά τέτοιες περιπτώσεις το 2013 και άλλες τέσσερις το προηγούμενο έτος.
Περισσότερο ανησυχητικά, υπήρξαν δύο συμβάντα που αναφέρθηκαν το 2014, όταν είχαν ενεργοποιηθεί συστήματα επί του αεροσκάφους τα οποία είχαν σχεδιαστεί για να αποφύγουν αυτόματα μια σύγκρουση στο μέσο – δηλαδή τα αεροπλάνα ήταν αρκετά κοντά για να συγκρουστούν ενδεχομένως μέσα σε ένα λεπτό περίπου.
Συνολικά 18 τέτοιες περιπτώσεις σημειώθηκαν στον εναέριο χώρο της Κύπρου μεταξύ 2011 και 2015, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών.
Ξεχωριστά, η έκθεση εξέφρασε επίσης ανησυχίες για την ασφάλεια, επειδή η Τουρκία δεν ειδοποιεί τις κυπριακές αρχές για πτήσεις με αεροπλάνα, καθώς δεν αναγνωρίζει την Κυπριακή Δημοκρατία ως ανεξάρτητο κράτος.
Από το 2011 έως το 2014, η ετήσια εναέρια κυκλοφορία μέσω της FIR Λευκωσίας υπολογίστηκε κατά μέσο όρο μεταξύ 150.000 και 180.000 πτήσεων.