Skip to main content
Hermes Banner 1
DIGITAL TV 187
securityreport e mag odhgos 2021
18 Φεβρουαρίου 2016 18:39

Πιο… κοντά η Αστυνομία σε Μετρό και ΗΣΑΠ

d6fab0d77dcb1439255cf1653d7e527a XL 1d2f387c

.Έρχεται η νέα “Αστυνομία στις Συγκοινωνίες” ή η “Αστυνομία των Μεταφορών”. Το σχέδιο που αναμένεται να πάρει σύντομα σάρκα και οστά και θα φέρει τις υπογραφές του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, του ΥΠΟΜΕΔΙ και ΟΑΣΑ. Ποιες ενστάσεις εκφράζει η ΠΟΑΣΥ;Έρχεται η νέα “Αστυνομία στις Συγκοινωνίες” ή η “Αστυνομία των Μεταφορών”. Το σχέδιο που αναμένεται να πάρει σύντομα σάρκα και οστά και θα φέρει τις υπογραφές του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, του ΥΠΟΜΕΔΙ και ΟΑΣΑ. Ποιες ενστάσεις εκφράζει η ΠΟΑΣΥ;

Με γοργούς ρυθμούς φαίνεται να προχωρά το σχέδιο αλλαγής της παρεχόμενης ασφάλειας στους σταθμούς του Μετρό και του ΗΣΑΠ, μετά από κοινή απόφαση των υπουργείων Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη, ενώ προς κατάργηση φαίνεται να οδεύουν οι ιδιωτικές εταιρίες φύλαξης στα μέσα σταθερής τροχιάς. Τη θέση τους, σύμφωνα με πληροφορίες του NEWS 247, θα πάρει η “Αστυνομία των Μεταφορών” ή αλλιώς, η “Αστυνομία στις Συγκοινωνίες”. Ένα σχέδιο που όπως υποστηρίζουν οι εμπλεκόμενοι φορείς, είχε πέσει στο κυβερνητικό τραπέζι εδώ και μήνες.

Αφορμή για την επίσπευση του “redesign” στη φύλαξη των σταθμών αποτέλεσε το περιστατικό που διαδραματίστηκε το βράδυ της Κυριακής 14/2, στη γραμμή 1 του ΗΣΑΠ και τον σταθμό Κηφισιάς, με πρωταγωνιστή ιδιωτικό υπάλληλο εταιρίας Security, ο οποίος επέδειξε ρατσιστική συμπεριφορά σε Αφρικανό μετανάστη. Το περιστατικό καταγράφηκε σε βίντεο από το κινητό τηλέφωνο επιβάτιδας του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου και αναρτήθηκε στο Facebook.

Υπενθυμίζουμε ότι η κινητοποίηση της εταιρείας “Σταθερές Συγκοινωνίες ΑΕ.” (ΣΤΑΣΥ ΑΕ) ήταν άμεση. Σε σχετική ανακοίνωσή της χαρακτήρισε την συμπεριφορά του υπαλλήλου “απαράδεκτη”, ενώ ζήτησε την ταυτόχρονη απομάκρυνσή του, κάτι που συνέβη λίγες μόλις ώρες μετά. Την ίδια στιγμή, η ΣΤΑΣΥ ενημέρωνε ότι πρόκειται να ενεργοποιηθεί η ρήτρα πρόκλησης ζημίας που προβλέπεται στη σύμβαση με την ιδιωτική εταιρία Security JCB, στο δυναμικό της οποίας ανήκε ο συγκεκριμένος υπάλληλος, εξαιτίας αντισυμβατικής συμπεριφοράς. Πάντως, η εταιρία Security JCB, με ανακοίνωσή της “κάλυψε πλήρως” τον υπάλληλο, σημειώνοντας πως “ενήργησε σύμφωνα με τον Κανονισμό”.

Σύμφωνα με το σχέδιο σύμπραξης του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, του ΟΑΣΑ και του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, για το σχέδιο αντικατάστασης των ιδιωτικών εταιρειών φύλαξης στα μέσα μεταφοράς έχει ήδη δρομολογηθεί η “πολιτική συμφωνία” για την παραχώρηση 250 αστυνομικών που θα αναλάβουν τη φύλαξη των σταθμών. Η αμοιβή των αστυνομικών αυτών θα εξακολουθήσει να γίνεται από την ΕΛΑΣ., ενώ ζητούμενο παραμένει το πότε το νέο σώμα θα πιάσει πρακτικά δουλειά.

“Οι συζητήσεις βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο μεταξύ ΥΠΟΜΕΔΙ, ΟΑΣΑ και υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Ωστόσο, δεν γνωρίζουμε πότε ακριβώς θα ξεκινήσει η επίσημη λειτουργία της νέας υπηρεσίας. Πρέπει βέβαια να ξεκαθαρίσουμε ότι μιλάμε για φύλαξη των σταθμών και όχι για αστυνόμευση των επιβατών. Φιλοδοξούμε μάλιστα, πριν αναλάβουν καθήκοντα οι άνδρες τη αστυνομίας, να έχουν λάβει σχετική επιμόρφωση, αλλά και ειδική γνώση σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών. Στόχος είναι τα όργανα της τάξης να προσφέρουν το έργο τους, βάσει συγκεκριμένων προϋποθέσεων και κανόνων, προκειμένου να εξοικονομηθούν ποσά εκατομμυρίων ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό. Τα ποσά αυτά τα δίνουμε τώρα σε τέσσερις εταιρίες φύλαξης που διαθέτουν συνήθως ανειδίκευτο προσωπικό και τις περισσότερες φορές, λαμβάνουν χαμηλούς μισθούς. Το υπουργείο Μεταφορών πάντως, δεν θέλει να επικρατήσει κλίμα αστυνομοκρατίας στα μέσα σταθερής τροχιάς ή τις αποβάθρες. Γι΄ αυτό και υπήρξε πρόσφατα και πολιτική απόφαση να καταργηθούν οι κεφαλοκυνηγοί”, αναφέρουν στο NEWS 247 αρμόδια στελέχη από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

“Μέχρι τώρα η αστυνομία επενέβαινε σε περίπτωση αδικήματος ή έκνομης πράξης. Είναι άλλο όμως να έχεις την υψηλή εποπτεία και άλλο να έχεις την αποκλειστική ευθύνη”, συμπληρώνουν πηγές του ΥΠΟΜΕΔΙ.

Από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη δεν γίνεται ακόμη λόγος για τον συγκεκριμένο αριθμό αστυνομικών. “Είναι νούμερα που μπορεί να αλλάξουν. Το σχέδιο βρίσκεται σε στάδιο συζήτησης και ακόμη, δεν έχει υπογραφεί σύμβαση με συγκεκριμένους όρους, προϋποθέσεις και καθήκοντα των ανδρών της ΕΛΑΣ.”.

Όπως όλα δείχνουν, το εν λόγω σχέδιο ανασυγκρότησης των υπηρεσιών φύλαξης δεν είναι η πρώτη φορά που πέφτει στο τραπέζι. Απλά στο παρελθόν το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη είχε δηλώσει αδυναμία να καλύψει το αντίστοιχο αίτημα των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, λόγω ελλείψεων σε δυναμικό.

“Είναι γεγονός ότι οι άνδρες των ιδιωτικών εταιριών φύλαξης έχουν περιορισμένες αρμοδιότητες. Δεν μπορούν να κάνουν αυστηρούς ελέγχους, ούτε να προβούν σε συλλήψεις, όταν και εφόσον απαιτείται αυτό. Οι σεκιουριτάδες απλά επιβλέπουν/επιτηρούν τον χώρο και εφόσον παρατηρούν έκνομη δραστηριότητα, ειδοποιούν την αστυνομία να επέμβει”, αναφέρει από την πλευρά του ο Οργανωτικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αστυνομικών Υπαλλήλων (ΠΟΑΣΥ), Γιώργος Καλλιακμάνης, ενώ συμπληρώνει ότι “το νέο σχέδιο υπαγορεύει ότι οι αστυνομικοί θα πρέπει να βρίσκονται τόσο εντός, όσο και εκτός της αποβάθρας, με στόχο την έγκαιρη επέμβαση”.

Να σημειωθεί βέβαια ότι κατά μήκος της Γραμμής 2 και 3 του Μετρό και στους συνολικά 37 σταθμούς, υπάρχει και σήμερα επικουρική κάλυψη από αστυνομικούς. Στους περιφερειακούς σταθμούς ένα άτομο ανά βάρδια και στους κεντρικούς (Ομόνοια, Σύνταγμα, Πανεπιστήμιο) δύο άτομα/βάρδια. “Το αστυνομικό τμήμα του Συντάγματος αναλαμβάνει να στείλει άνδρες στο Μετρό Συντάγματος, στον Ευαγγελισμό και το Μέγαρο Μουσικής. Ουσιαστικά, κάθε σταθμός επανδρώνεται από άνδρες της αστυνομίας των πλησιέστερων ΑΤ”, αναφέρει ο κ. Καλλιακμάνης.

Από το υπουργείο Μεταφορών διευκρινίζεται ότι “η φύλαξη των σταθμών από αστυνομικούς θα πρέπει να είναι διακριτική”, επισημαίνοντας ότι η παρουσία τους θα είναι πιο αποτελεσματική από αυτή των ιδιωτικών φυλάκων που αδυνατούν να αντιμετωπίσουν για παράδειγμα περιστατικά κλοπής.

Ωστόσο, δεν λείπουν και οι επιφυλάξεις από πλευράς της ΠΟΑΣΥ σχετικά με το ήδη υποστελεχωμένο σώμα της ΕΛΑΣ. “Θα αναγκαστούν οι άνδρες της αστυνομίας να φύγουν από το δρόμο, το έγκλημα και τα κατά τόπους τμήματα και να μπουν στις αποβάθρες. Γιατί; Θα είναι βέβαια στο πλευρό του πολίτη, αλλά με έναν τελείως διαφορετικό τρόπο”, λέει ο Πρόεδρος της ΠΟΑΣΥ, Γρηγόρης Γερακαράκος.

Η φύλαξη σταθμών και αμαξοστασίων σήμερα έχει ανατεθεί σε τέσσερις εταιρείες Security, οι οποίες απασχολούν περίπου 240 άτομα. Το ετήσιο τίμημα των συμβάσεων ανέρχεται σε περίπου 4 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 2,5 αφορούν στη φύλαξη σταθμών. Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, μόνο στον ηλεκτρικό και το τμήμα “Βικτώρια – Θησείο” καταγράφονται περί τις 40 απόπειρες κλοπής καθημερινά, μισές από τις οποίες καταλήγουν τελικά σε κλοπή.

“Από το 2004 μέχρι σίγουρα και το 2006, υπήρχαν αστυνομικοί σε όλους τους σταθμούς του Μετρό και του ΗΣΑΠ που δρούσαν επικουρικά με τις ανάδοχες εταιρίες Security. Αλλά όπως όλα τα πράγματα στην Ελλάδα ξεθωριάζουν, ξεθώριασε και αυτός ο θεσμός. Αποτέλεσμα είναι σήμερα να υπάρχει παρουσία αστυνομικών, μόνο σε πολύ κομβικούς σταθμούς, όπως η Ομόνοια και το Σύνταγμα. Οι άνδρες της ΕΛΑΣ. οφείλουν να κάνουν περιπολία 45 λεπτά εντός αποβάθρας και περίπου 15 λεπτά είναι το διάλειμμά τους”, ενημερώνει το NEWS 247 ο Πρόεδρος της Επιτροπής Υγιεινής και Ασφάλειας των Εργαζομένων του Μετρό, Γιώργος Μουστάκας.

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ

  • Security Report, Μάιος 2024

    Security Report, Μάιος 2024

    Κυκλοφορεί σε όλα τα εξειδικευμένα σημεία διανομής το περιοδικό Security Report Μαΐου, πάντα μαζί με το περιοδικό Ψηφιακή Τηλεόραση. Στο νέο τεύχος θα βρείτε ενδιαφέροντα θέματα και δοκιμές που...
  • AI κάμερες και καταγραφικά

    AI κάμερες και καταγραφικά

    Σε μια εποχή που προσδιορίζεται από την ταχεία τεχνολογική πρόοδο και εξέλιξη, η τεχνητή νοημοσύνη λειτουργεί ως game changer, επαναπροσδιορίζοντας τον κλάδο της ασφάλειας, πόσω μάλλον αυτόν της β...
  • Η Novatron Security Distribution εξαγόρασε την Grande Security

    Η Novatron Security Distribution εξαγόρασε την Grande Security

    Η Novatron Security Distribution Α.Ε., μέλος του ομίλου IFSAS, κορυφαίου ομίλου λύσεων & προϊόντων τεχνολογίας φυσικής ασφάλειας στην Ελλάδα, ανακοίνωσε την πλήρη εξαγορά των μετοχών της Grand...
  • Βία κατά των Γυναικών

    Βία κατά των Γυναικών

    Δυστυχώς, η αφορμή για αυτό το άρθρο είναι η δολοφονία της 28χρονης Κυριακής Γρίβα από τον πρώην σύντροφό της μόλις έξω από το Α.Τ. Αγίων Αναργύρων. Η τραγικότητα αυτού του περιστατικού εντείνεται...
  • Maxhub Open Days από την PartnerNET

    Maxhub Open Days από την PartnerNET

    Η PartnerNET, στο πλαίσιο της συνεχούς αναβάθμισης των προϊόντων και των υπηρεσιών που προσφέρει στους συνεργάτες της, διοργάνωσε σε συνεργασία με την Maxhub στα γραφεία της την Τετάρτη 10 και την...
  • Hikvsion HiWatch

    Hikvsion HiWatch

    To HiWatch είναι ένα ξεχωριστό brand της Hikvision, το οποίο περιλαμβάνει επαγγελματικά δικτυακά προϊόντα CCTV, που προορίζονται για μικρά και μεσαία έργα. Τα προϊόντα του brand HiWatch της Hik...