Skip to main content
Hermes Banner 1
DIABASTE DWREAN SEC CYP 14
DIGITAL TV 198
ilka aggelia
10 Απριλίου 2023 10:28

Απαγόρευση λειτουργίας ή υποχρέωση απεγκατάστασης της παράνομης κάμερας;

rg 1b25341c

Μια ιδιαίτερα ασυνήθιστη αίτηση θεραπείας από τον δικαιωθέντα καταγγέλλοντα εξέτασε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα στην υπ’ αριθμ. 8/2023 απόφασή της.

Ο αιτούμενος την επανεξέταση της απόφασης ΑΠΔΠΧ 10/2022 υπήρξε ένας εκ των δύο καταγγελλόντων την παράνομη εγκατάσταση και λειτουργία συστήματος βιντεοεπιτήρησης στο ισόγειο της διπλοκατοικίας όπου κατοικούν.

Εξετάζοντας την καταγγελία αυτή και μετά την ακρόαση των εμπλεκομένων μερών, η Αρχή εξέδωσε την απόφαση 10/2022, με την οποία επέβαλε στον καταγγελλόμενο την απαγόρευση της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα μέσω συστήματος βιντεοεπιτήρησης το οποίο λαμβάνει εικόνα από κοινόχρηστους χώρους του ακινήτου στο οποίο διαμένει η οικογένειά του και οι καταγγέλλοντες, και την υποχρέωση του ως άνω να ενημερώσει εγγράφως την Αρχή για την εφαρμογή της απόφασης εντός χρονικού διαστήματος μιας εβδομάδας από την λήψη της Απόφασης.

Ο καταγγελλόμενος, πράγματι, ενημέρωσε την Αρχή ότι διέκοψε την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα μέσω συστήματος βιντεοεπιτήρησης, σύμφωνα με την απόφαση της Αρχής, με την επιφύλαξη παντός δικαιώματός του, διακοπή για την οποία ενημερώθηκαν σχετικώς από την Αρχή και οι καταγγέλλοντες.

Ο ένας εκ των καταγγελλόντων, ωστόσο, υπέβαλε αίτηση θεραπείας κατά της ΑΠΔΠΧ 10/2022, ζητώντας την τροποποίησή της. Σύμφωνα με την αίτησή του, η Αρχή δεν προέβη, στην αναγκαία επιβολή «απεγκατάστασης-αφαίρεσης» του συστήματος βιντεο-ηχο-επιτήρησης, ούτε στην επιβολή διοικητικού προστίμου για την περίπτωση μη συμμόρφωσης με την εντολή «απεγκατάστασης-αφαίρεσης», περιοριζόμενη στην εντολή για διακοπή και απαγόρευση λειτουργίας του συστήματος.

Επ’ αυτού, ο αιτούμενος την τροποποίηση της απόφασης ισχυρίστηκε ότι:

α) στο άρθρο 15 της Οδηγίας 1/2011 της Αρχής, αλλά και στο σκεπτικό της προσβαλλόμενης με αριθμ. 10/2022 Απόφασης, αναφορά γίνεται στην «εγκατάσταση» και όχι στη λειτουργία συστημάτων βιντεοεπιτήρησης,

β) ότι η αποτελεσματικότητα της προσβαλλόμενης Απόφασης δεν διασφαλίζεται, εάν δεν περιλαμβάνει και την «απεγκατάσταση-αφαίρεση» του συστήματος,

γ) ότι υφίσταται σειρά Αποφάσεων της Αρχής (προγενέστερη Απόφαση 23/2021, μεταγενέστερες Αποφάσεις 34/2022, 50/2022 και 60/2022), στο διατακτικό των οποίων περιλαμβάνεται εντολή της Αρχής για απεγκατάσταση/αφαίρεση των συστημάτων και επιβολή διοικητικού προστίμου σε περίπτωση μη συμμόρφωσης,

δ) ότι και μόνον η παράνομη τοποθέτηση (και όχι μόνο η λειτουργία) είναι αρκετή για να δημιουργήσει την αίσθηση παρακολούθησης των πολιτών και να επηρεάσει και να προσβάλει την προσωπικότητά τους, καθώς και να περιορίσει τις ελευθερίες τους,

ε) ότι με την ύπαρξη του συστήματος βιντεο-ηχο-επιτήρησης διενεργείται επεξεργασία ειδικών κατηγοριών δεδομένων πολιτικών πεποιθήσεων και παρεμποδίζεται η άσκηση πολιτικών ελευθεριών τους, καθώς, δύνανται να ασκούνται δραστηριότητες συναφείς με πολιτικές πεποιθήσεις σε οικίες, όπως πχ. συναθροίσεις,

στ) ότι για τους ανωτέρω λόγους επιβάλλεται η επανεξέταση και «συμπλήρωση» της με αρ. 10/2022 Απόφασης, για λόγους εφαρμογής της αρχής της ίσης μεταχείρισης και τήρησης της αρχής της αναλογικότητας.

Η απόφαση της Αρχής (απόσπασμα)

3. Επειδή από το περιεχόμενο της αίτησης και την εξέταση σχετικών αποφάσεων της Αρχής προκύπτει η έκδοση αντιφατικών αποφάσεων ως προς το ζήτημα αν, κατά την άσκηση της διορθωτικής εξουσίας της Αρχής σε περίπτωση μη νόμιμης επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα μέσω συστήματος βιντεοεπιτήρησης, διατάσσεται μόνον απαγόρευση της επεξεργασίας μέσω βιντεοσυστήματος επιτήρησης (Αποφάσεις 10/2022, 4/2022 (Μον. Όργανο) ) ή/και απεγκατάστασή του (ενδεικτικά Αποφάσεις 23/2021, 34/2022, 50/2022),

4. Επειδή η επίλυση του προκείμενου ερμηνευτικού ζητήματος κρίνεται ως ζήτημα γενικότερης σημασίας, για τη διασφάλιση της ενότητας της νομολογίας της Αρχής και την ασφάλεια δικαίου,

5. Επειδή σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ. 1 εδ. β’ του Κανονισμού Λειτουργίας της Αρχής (ΦΕΚ Β’ 879), το Τμήμα της Αρχής μπορεί να παραπέμπει υπόθεση στην Ολομέλεια της Αρχής, στις αρμοδιότητες της οποίας ανήκει, μεταξύ άλλων, σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 1 στοιχ. ι’ του Κανονισμού Λειτουργίας της Αρχής (ΦΕΚ Β’ 879), η εξέταση υποθέσεων που εισάγονται από τον Πρόεδρο ή παραπέμπονται από το Τμήμα λόγω της σπουδαιότητας ή του γενικότερου ενδιαφέροντός τους1​,

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

Η Αρχή

Παραπέμπει την κρινόμενη αίτηση θεραπείας στο σύνολό της προς εξέταση στην Ολομέλεια της Αρχής, κατ’ άρθρο 8 παρ. 1 εδ. β’ του Κανονισμού Λειτουργίας της Αρχής (ΦΕΚ Β’ 879), λόγω της σπουδαιότητας και της γενικότερης σημασίας του ζητήματος που αναφέρεται στο σκεπτικό.

Πηγή: https://www.lawspot.gr/nomika-nea/apagoreysi-leitoyrgias-i-ypohreosi-apegkatastasis-tis-paranomis-kameras-apdph-8-2023

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ

Security Report, Μάρτιος 2025
Κυκλοφορεί σε όλα τα εξειδικευμένα σημεία διανομής το περιοδικό Security Report Μαρτίου, πάντα μαζί με το περιοδικό Ψηφιακή Τηλεόραση. Στο νέο τεύχος θα βρείτε ενδιαφέροντα θέματα και δοκιμές που…
Security Best Sellers 2024
Το περιοδικό Security Report επικοινώνησε αυτόν τον μήνα με κορυφαίες εταιρείες του κλάδου της ασφάλειας και εντόπισε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που ξεχώρισαν σε πωλήσεις το 2024! Διαβάστε αναλυτ…
Salonica Electronix 2025
Το μεγαλύτερο event της αγοράς για το 2025 είναι γεγονός! Η Libra Press, μετά από δύο χρόνια και δύο εκθέσεις που έμειναν αξέχαστες στους εκθέτες και τους επισκέπτες – την Athens Electronix 2024 και…
Σύστημα βιντεοεπιτήρησης
Ένα από τα σοβαρότερα ζητήματα, εν έτει 2025, το οποίο απασχολεί πλέον καθημερινά τον συνάνθρωπό μας είναι η προστασία της ζωής του. Την ανάγκη του για ασφάλεια επιτείνει η συνεχώς αυξανόμενη εγκλημ…
Dahua HDCVI 2023
Η Dahua Technology, ένας από τους κορυφαίους παρόχους λύσεων και υπηρεσιών AIoT με επίκεντρο το βίντεο, λανσάρει το HDCVI 2023, τη συνέχεια της τεχνολογίας HDCVI 10, που οδήγησε το 2022 την αναλογικ…
Inim Hevoluto
Ποιος δεν θα ήθελε να αυτοματοποιήσει ή και να ενισχύσει την ασφάλειά του με πιο έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση; Τα Physical Security Information Management softwares χρησιμοποιούνται στη βιομηχανία τ…

ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ

Security Report Cyprus, τεύχος 15
Κυκλοφορεί σε όλα τα εξειδικευμένα σημεία διανομής το περιοδικό Security Report Cyprus! Στο νέο τεύχος 15 του Security Report Cyprus θα βρείτε ενδιαφέροντα θέματα και δοκιμές που απευθύνονται σε…
Optex Redscan LiDAR Series
Το Redscan είναι το βραβευμένο σύστημα ασφαλείας της εταιρείας Optex, βασισμένο στην τεχνολογία LiDAR (Light Detection and Ranging), το οποίο προσδιορίζει με ακρίβεια το μέγεθος και την απόσταση των…
Security TOP 50
Η προστασία εταιρειών, επιχειρήσεων και φυσικά, της ανθρώπινης ζωής είναι κρίσιμης σημασίας γι’ αυτό και οι εταιρείες που ασχολούνται με την ανάπτυξη, παραγωγή και προσφορά φυσικών, τεχνολογικών και…
Ajax Special Event 2024
Η Ajax Systems στις 21 Νοεμβρίου πραγματοποίησε ένα παγκόσμιο online event όπου επαγγελματίες εγκαταστάτες, εταιρείες και πολλοί άλλοι είχαν τη δυνατότητα να ενημερωθούν για νέες λύσεις και νέα προϊ…
Ταξινόμηση σημάτων συναγερμού
Τα τελευταία χρόνια γίνεται μια συντονισμένη προσπάθεια στο κλάδο της ασφάλειας, ώστε να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο λαμβάνονται, ανταλλάσσονται και αναμεταδίδονται οι πληροφορίες συναγερμού στα Κ…