Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
Ρεκόρ δεκαετίας στις δικαστικές εντολές άρσης απορρήτου επικοινωνιών
Ρεκόρ δεκαετίας στις δικαστικές-εισαγγελικές εντολές για άρση του απορρήτου των επικοινωνιών σημειώθηκε το 2015, όπως προκύπτει από την έκθεση πεπραγμένων της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ). Συγκεκριμένα, η Αρχή παρέλαβε 4.871 εισαγγελικές διατάξεις για περιπτώσεις άρσης του τηλεφωνικού απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας,…
Ρεκόρ δεκαετίας στις δικαστικές-εισαγγελικές εντολές για άρση του απορρήτου των επικοινωνιών σημειώθηκε το 2015, όπως προκύπτει από την έκθεση πεπραγμένων της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ). Συγκεκριμένα, η Αρχή παρέλαβε 4.871 εισαγγελικές διατάξεις για περιπτώσεις άρσης του τηλεφωνικού απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας, καθώς και 3.937 αντίστοιχες διατάξεις για παρατάσεις προγενέστερων διατάξεων!
Επίσης ένα άλλο πολύ σημαντικό στοιχείο είναι ότι μόνο το 45% των παρόχων υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών διαθέτουν εγκεκριμένη πολιτική ασφάλειας.
Το έργο της ΑΔΑΕ στον τομέα της διασφάλισης του απορρήτου στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες και τις ταχυδρομικές υπηρεσίες για το έτος 2015 παρουσίασε στις 16 Ιουνίου σε συνέντευξη Τύπου ο κ. Χρήστος Ζαμπίρας, Πρόεδρος της ΑΔΑΕ, μαζί με τον Αντιπρόεδρο της Αρχής κ. Μιχάλη Σακκά.
Τακτικοί έλεγχοι
Το έτος 2015, η ΑΔΑΕ διενήργησε τακτικούς ελέγχους σε δέκα παρόχους υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Οι διεξοδικοί αυτοί έλεγχοι περιελάμβαναν 20 επισκέψεις στις εγκαταστάσεις των ακόλουθων παρόχων υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών: DB Databank AE, Telesuite Επικοινωνίες ΕΠΕ, Upstream AE, Viva Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες ΑΕ, Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών, Voiceland Τηλεπικοινωνίες, Rise up-Υπηρεσίες Τηλεηχοπληροφόρησης ΑΕ, One call Τηλεπικοινωνίες ΕΠΕ, Amaze AE και Modulus AE. Επίσης, κατά τη διάρκεια του 2015, εγκρίθηκαν από την Ολομέλεια της Αρχής οι εκθέσεις ελέγχου που αφορούσαν τους τέσσερις τακτικούς ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν κατά το έτος 2014, στους παρόχους ηλεκτρονικών υπηρεσιών Wind Eλλάς Τηλεπικοινωνίες ΑΕΒΕ, Hellas Online AE, OTE AE και Cyta Eλλάς Τηλεπικοινωνιακή ΑΕ.
Η ΑΔΑΕ διενήργησε επίσης τακτικούς ελέγχους και στους παρόχους ταχυδρομικών υπηρεσιών με σκοπό να διερευνηθεί η εφαρμογή της εγκεκριμένης από την Αρχή πολιτικής για τη διασφάλιση του απορρήτου των ταχυδρομικών υπηρεσιών, καθώς και των σχετικών διαδικασιών, όπως προβλέπεται από τον Κανονισμό που έχει εκδώσει η Αρχή για τη διασφάλιση του απορρήτου των ταχυδρομικών υπηρεσιών.
Καταγγελίες
Συνολικά, το 2015 υποβλήθηκαν στην ΑΔΑΕ 79 καταγγελίες, εκ των οποίων οι 71 αφορούσαν υπηρεσίες ηλεκτρονικών επικοινωνιών και οι οκτώ ταχυδρομικές υπηρεσίες. Επίσης, υποβλήθηκαν στην Αρχή 41 ερωτήματα, τα οποία σχετίζονταν με υπηρεσίες ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
Στις 71 καταγγελίες που αφορούσαν τις υπηρεσίες ηλεκτρονικών επικοινωνιών το 2015, προστέθηκαν και άλλες 21 που βρίσκονταν σε επεξεργασία. Από το σύνολο των 92 προαναφερόμενων καταγγελιών, για τις 49 ολοκληρώθηκε η επεξεργασία εντός του 2015, ενώ για τις 19 οι σχετικές υποθέσεις βρίσκονται στο στάδιο της έγκρισής τους από την Ολομέλεια της ΑΔΑΕ. Επίσης, στο τέλος του έτους, 24 καταγγελίες βρίσκονταν σε επεξεργασία, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2016. Οι 68 από τις παραπάνω καταγγελίες, οι οποίες εξετάστηκαν εντός του 2015, κατανέμονται από πλευράς περιεχομένου ως εξής: 54 καταγγελίες αφορούσαν περιπτώσεις πιθανής παραβίασης του απορρήτου υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Ειδικότερα, στις καταγγελίες αυτές γινόταν αναφορά σε πιθανές παραβιάσεις του απορρήτου των επικοινωνιών κατά την πρόσβαση στο διαδίκτυο, πιθανές παραβιάσεις του απορρήτου της επικοινωνίας για ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, κακόβουλες–ενοχλητικές κλήσεις και άλλα θέματα που ενέπιπταν στις αρμοδιότητες της ΑΔΑΕ.
Άλλες 14 καταγγελίες αφορούσαν ζητήματα που δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της ΑΔΑΕ, όπως, ενδεικτικά, ανεπιθύμητη ηλεκτρονική επικοινωνία, μη ζητηθείσα επικοινωνία, μέσα κοινωνικής δικτύωσης και λογαριασμούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου παρόχων εξωτερικού.
Πολιτικές ασφάλειας για το απόρρητο
Με βάση τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΑΔΑΕ, για το έτος 2015 εγκεκριμένες πολιτικές ασφάλειας έχει μόνο το 34% των παρόχων, ενώ ένα επιπλέον 34% δεν διαθέτει εγκεκριμένες πολιτικές ασφάλειας. Επίσης, για το 9% των παρόχων οι πολιτικές ασφάλειας τελούν υπό επεξεργασία και για το 23% είναι σε διαδικασία έγκρισης ή μη έγκρισης στην ολομέλεια της ΑΔΑΕ.
Αποκαλυπτικά είναι και τα στοιχεία όσον αφορά στην κατάσταση των παρόχων σχετικά με την υποχρέωση υποβολής πολιτικής ασφάλειας για τη διασφάλιση του απορρήτου των ηλεκτρονικών επικοινωνιών
Στο τέλος του 2015, υποχρέωση υποβολής πολιτικής ασφάλειας εκ των παρόχων αυτών είχαν 175, εκ των οποίων 90 έχουν υποβάλει ως όφειλαν προς έγκριση στην Αρχή πολιτική ασφάλειας, ενώ 85 πάροχοι δεν έχουν υποβάλει πολιτική ασφάλειας, δηλαδή περίπου το 50%.
Αναλυτικότερα ως προς τους 90 παρόχους που έχουν υποβάλει πολιτική ασφάλειας, οι 78 έχουν λάβει έγκριση στην πολιτική ασφάλειας που ακολουθούν, για δύο παρόχους εκκρεμεί η κλήση σε ακρόαση, λόγω του ότι δεν εγκρίθηκε η πολιτική ασφάλειας που υπέβαλαν, και για 10 παρόχους εκκρεμεί η έγκριση από την Ολομέλεια της Αρχής της πολιτικής ασφάλειας που υπέβαλαν.
Ως προς τους 85 παρόχους που δεν έχουν υποβάλει πολιτική ασφάλειας, οι 25 από αυτούς πάροχοι τελούν σε διαδικασία κλήσης σε ακρόαση για τη μη υποβολή της πολιτικής ασφάλειάς τους, και για 60 παρόχους ερευνάται αν έχουν την υποχρέωση για υποβολή πολιτικής ασφάλειας.
Συνοψίζοντας, προκύπτει ότι μόνο το 45% των παρόχων υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών διαθέτουν εγκεκριμένη πολιτική ασφάλειας.
Περιστατικά ασφάλειας
Το 2015 υποβλήθηκαν στην ΑΔΑΕ συνολικά 11 αναφορές περιστατικών ασφάλειας, ενώ από το προηγούμενο έτος βρίσκονταν υπό επεξεργασία ή σε αναμονή έγκρισης από την Ολομέλεια της ΑΔΑΕ άλλα 26.
Σημειώνεται ότι, ως περιστατικό ασφάλειας νοείται κάθε συμβάν που δύναται να σχετίζεται με τη διασφάλιση του απορρήτου των επικοινωνιών ή κάθε ιδιαίτερος κίνδυνος παραβίασης του απορρήτου των επικοινωνιών, καθώς και κάθε περίπτωση μη εφαρμογής ή ιδιαίτερου κινδύνου μη εφαρμογής της πολιτικής ασφάλειας για τη διασφάλιση του απορρήτου των επικοινωνιών.
Από το σύνολο των 37 αυτών περιστατικών ασφάλειας που εξετάστηκαν εντός του έτους, για τα 11 ολοκληρώθηκε ο έλεγχος, ενώ για τα υπόλοιπα 26, οι σχετικές υποθέσεις τελούν υπό επεξεργασία, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2016. Για τα περιστατικά αυτά ελέχθησαν οι εταιρείες Cosmote AE, Vodafone–Panafon AE, Hellas Online, Mediterranean Nautilus Greece ΑΕ, ΟΤΕ AE και Forthnet AE.
Άρση απορρήτου επικοινωνιών
Το 2015 υπήρξε χρονιά ρεκόρ, καθώς η ΑΔΑΕ παρέλαβε συνολικά 4.871 εισαγγελικές διατάξεις που αφορούσαν νέες περιπτώσεις άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών για λόγους εθνικής ασφάλειας έναντι 3.780 το 2014, καθώς και 3.937 εισαγγελικές διατάξεις για παρατάσεις προγενέστερων διατάξεων έναντι 4.717 το 2013. Επίσης παρέλαβε 324 διατάξεις που διέταζαν την παύση της άρσης του απορρήτου έναντι 600 το 2014. Διευκρινίζεται ότι οι διατάξεις περί παύσης αφορούν περιπτώσεις διακοπής της άρσης, προτού παρέλθει η χρονική περίοδος που ορίζεται στην αρχική διάταξη.
Επίσης, για την ίδια χρονιά, η ΑΔΑΕ παρέλαβε 2.304 βουλεύματα δικαστικών συμβουλίων –έναντι 1.956 το 2014– για τη διακρίβωση εγκλημάτων, όπως η ανθρωποκτονία από πρόθεση, η ληστεία, η έκρηξη, η κατοχή εκρηκτικών υλών, η πλαστογραφία, η διακεκριμένη κλοπή, ο εμπρησμός, η αρπαγή, η πορνογραφία ανηλίκων, η εκβίαση και το οργανωμένο έγκλημα, καθώς και εγκλήματα που προβλέπονται στον νόμο περί ναρκωτικών.
{gallery}3294{/gallery}