Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
Θα «σκανάρουν» με drones τη Μεσόγειο για πρόσφυγες
Μη επανδρωμένα αεροσκάφη που θα ελέγχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση θα πετούν σύντομα πάνω από την ήπειρο, όπως αποκαλύπτεται σε σχέδιο που επεξεργάζεται η Κομισιόν για να ελέγχει τους πρόσφυγες και μετανάστες που φθάνουν στις ακτές της Μεσογείου. Την αποκάλυψη αυτή κάνει η ιστοσελίδα politico.Μη επανδρωμένα αεροσκάφη που θα ελέγχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση θα πετούν σύντομα πάνω από την ήπειρο, όπως αποκαλύπτεται σε σχέδιο που επεξεργάζεται η Κομισιόν για να ελέγχει τους πρόσφυγες και μετανάστες που φθάνουν στις ακτές της Μεσογείου. Την αποκάλυψη αυτή κάνει η ιστοσελίδα politico, η οποία παρουσιάζει το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η Κομισιόν υποστηρίζει ότι χρειάζεται τον δικό της στόλο από drones για να εντοπίζει τις μικρές βάρκες με πρόσφυγες, αλλά και να επιβάλει τους κανόνες της και να επιβλέπει την ασφάλεια των πλοίων σε άλλα σημεία της Ευρώπης.
«Στο επίκεντρο του Συμβουλίου των υπουργών βρίσκεται αίτημα για ετήσιο προϋπολογισμό ύψους 33 εκατ. ευρώ το οποίο θα βοηθήσει για τη δημιουργία αυτού του στόλου. Το πλάνο είναι να εγκατασταθούν στα μη επανδρωμένα αεροσκάφη βιντεοκάμερες, αισθητήρες με υπέρυθρες και χημικοί ανιχνευτές που θα εντοπίζουν πλοία που ρυπαίνουν» τονίζει ένας αξιωματούχος της Κομισιόν.
Η υπάρχουσα δορυφορική τεχνολογία και η μέθοδος των αναμεταδοτών (transponders) δεν μπορεί να βοηθήσει στο έλεγχο των προσφυγικών ροών που περνούν τη Μεσόγειο, δηλώνει η Κριστίνε Μπεργκ, επικεφαλής της γενικής διεύθυνσης της Κομισιόν για την κινητικότητα και τις μετακινήσεις.
Οι δορυφορικές εικόνες μπορεί να χρειαστούν λεπτά ή ώρες για να ενημερωθούν, καθιστώντας την τεχνολογία πολύ αργή. Τα εμπορικά πλοία έχουν αναμεταδότες, αλλά τα πιο μικρά, αυτοσχέδια, τα οποία προτιμούν διακινητές, πρόσφυγες και μετανάστες δεν έχουν τέτοιες τεχνολογίες. Οι κάμερες που θα βρίσκονται πάνω στα drones θα παρακολουθούν τις κινήσεις μεταναστών την ημέρα, ενώ ανιχνευτές με υπέρυθρες θα βοηθούν στον εντοπισμό τους τη νύχτα.
Οι πιλότοι θα είναι εγκατεστημένοι στη Λισαβόνα, στην Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Θαλάσσιας Ασφάλειας, σύμφωνα με το σχέδιο της Κομισιόν, ωστόσο υπάρχουν αρκετές χώρες που δυσφορούν με τις λεπτομέρειες αυτού του σχεδίου.
Τα έγγραφα της διαπραγμάτευσης δείχνουν ότι η Γερμανία πιστεύει πως είναι εξαιρετικά αμφίβολο ότι η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Θαλάσσιας Ασφάλειας είναι ο κατάλληλος φορέας να αναλάβει το συγκεκριμένο στόλο, γιατί η υπηρεσία αυτή, μέχρι στιγμής, επικεντρώνεται στην ασφάλεια των πλοίων όχι τη μετανάστευση. Η Γερμανία πιέζει ώστε ο στόλος αυτός να ελέγχεται από τον Frontex.
Το Βερολίνο ακόμη, αναφέρει το politico, δεν έχει πειστεί για τον προτεινόμενο προϋπολογισμό. Η χρησιμότητα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών δεν είναι σε καμία περίπτωση ανάλογη με τις αναμενόμενες χρηματοδοτικές απαιτήσεις τονίζουν Γερμανοί αξιωματούχοι.
Παρά το γεγονός πως δεν υπάρχει ξεκάθαρη κυβερνητική αντίθεση στη δημιουργία αυτού του στόλου, υπάρχουν ανησυχίες, κυρίως από τη Μάλτα, πως η Κομισιόν χρησιμοποιεί την προσφυγική κρίση για να προωθήσει τη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής ακτοφυλακής, βασικό όνειρο των Ευρωπαίων φεντεραλιστών.
Από τη Μάλτα επισημαίνουν ότι οι νομοθετικές προτάσεις αναφέρονται όχι μόνο σε drones, αλλά και στη θαλάσσια ασφάλεια, αναζήτηση και διάσωση, συνοριακό έλεγχο, έλεγχο στην αλιεία, τα τελωνεία, τη γενικότερη εφαρμογή του νόμου και την προστασία του περιβάλλοντος. Εννοούν ότι Βρυξέλλες θα αποκτήσουν τη δύναμη να αναμειγνύονται σε όλες τις λειτουργίες της ακτοφυλακής.
Η πρόταση θα δώσει στην Κομισιόν τη διακριτική ευχέρεια να υιοθετεί συστάσεις που μπορεί να αποδειχθούν εν μέρει δεσμευτικές, σύμφωνα με τις θέσεις που εξέφρασε η Μάλτα.
Μετά από… ενθάρρυνση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η Κομισιόν συμφώνησε, πριν από μια δεκαετία, επί της αρχής στη δημιουργίας μιας ευρωπαϊκής ακτοφυλακής. Στην πραγματικότητα, ωστόσο, η πρόοδος προς αυτόν τον στόχο ήταν πολύ αργή επειδή οι αρμοδιότητες της ακτοφυλακής ποικίλουν από χώρα σε χώρα.
Από τη στιγμή που οι θεσμοί της ΕΕ, φαινομενικά, έχουν επιβάλει λιτότητα και κάνουν περικοπές, τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη είναι ένας από τους λίγους τομείς ανάπτυξης στις Βρυξέλλες. Η πρόταση, συνεπώς, έχει δημιουργήσει ενθουσιασμό ανάμεσα στους αξιωματούχους της Κομισιόν.
Η σχεδιαζόμενη αναβάθμιση της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Θαλάσσιας Ασφάλειας λαμβάνει χώρα παράλληλα με την αναβάθμιση τόσο της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Αλιείας όσο και της Frontex, εξαιτίας της προσφυγικής κρίσης. Οι τρεις αυτές υπηρεσίες υποτίθεται ότι πρέπει να συνεργάζονται στενά, ωστόσο δεν υπάρχει σχέδιο συγχώνευσής τους.
Τώρα η Κομισιόν προσπαθεί να αναβαθμίσει την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Θαλάσσιας ασφάλειας τη στιγμή που η μετονομάζει τον Frontex σε Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Φύλαξης Συνόρων και Ακτών. Αυτή η προσπάθεια έχει βρει αρκετή αντίσταση από χώρες της ΕΕ που πιστεύουν ότι η αλλαγή στον Frontex είναι αρκετή
Πηγή: http://www.efsyn.gr