Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
«Κλειστά» σύνορα για εισαγωγές και εξαγωγές
.«Κλείνουν» τα σύνορα για τις ελληνικές εισαγωγές, μετά την επιβολή των capital controls, γεγονός που επηρεάζει σταδιακά και τις εξαγωγές σε ό,τι αφορά νέες συμφωνίες και συναλλαγές. Οι έως τώρα παραγγελίες προϊόντων από το εξωτερικό εκτελούνται, αλλά ανακύπτουν διαρκώς ζητήματα στα τελωνεία.«Κλείνουν» τα σύνορα για τις ελληνικές εισαγωγές, μετά την επιβολή των capital controls, γεγονός που επηρεάζει σταδιακά και τις εξαγωγές σε ό,τι αφορά νέες συμφωνίες και συναλλαγές. Οι έως τώρα παραγγελίες προϊόντων από το εξωτερικό εκτελούνται, αλλά ανακύπτουν διαρκώς ζητήματα στα τελωνεία. Το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι μεταφορείς, καθώς, σε πολλές περιπτώσεις, δεν έχουν την απαιτούμενη ρευστότητα για να καλύψουν, ακόμη και τα διόδια…
Οι πρώτες ύλες θα αποτελέσουν τον κύριο τομέα στον οποίο θα φανούν οι ελλείψεις εντός των ημερών τόσο λόγω της αδυναμίας καταβολής χρημάτων από τους εγχώριους εισαγωγείς όσο και λόγω της επιφύλαξης των ξένων πελατών να στέλνουν μεγάλες ποσότητες στους έλληνες συνεργάτες τους…
«Καμπανάκι» 10ήμερου
Δέκα μέρα αντέχει η βιομηχανία τροφίμων να διατηρήσει απρόσκοπτη τη λειτουργία των μονάδων παραγωγής, καθώς τα αποθέματα των πρώτων υλών δεν είναι απεριόριστα και ως εκ τούτου η εξασφάλιση κανονικής ροής στην τροφοδοσία της λιανικής είναι ιδιαίτερα εύθραυστη.
Όπως αναφέρουν στελέχη της εγχώριας βιομηχανίας τροφίμων και εκπρόσωποι των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, «στην παρούσα φάση, η τροφοδοσία γίνεται κανονικά με την πλειονότητα των επιχειρήσεων να συνεχίζουν να προμηθεύουν την αγορά», ωστόσο, ήδη ορισμένοι προμηθευτές «παγώνουν» τις τιμολογήσεις ως προς νέες παραγγελίες ή /και βάζουν πλαφόν στις συναλλαγές, οι οποίες πλέον γίνονται αποκλειστικά τοις μετρητοίς.
Σε επίπεδο κατανάλωσης, στα σούπερ μάρκετ ο ρυθμός της αύξησης των τελευταίων ημερών εκτιμάται περί το 20%-30%, ποσοστό που σύμφωνα με τις αλυσίδες, «δε δημιουργεί πρόβλημα στον ανεφοδιασμό στα ράφια, τουλάχιστον, για την τρέχουσα εβδομάδα».
Ωστόσο, οι παράγοντες της αγοράς κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου ότι μετά το πέρας της «διαβολοβδομάδας», εάν οι τράπεζες παραμείνουν κλειστές, τότε το πρόβλημα θα είναι τεράστιο. Πρώτα θα υπάρξει πρόβλημα με τη δυνατότητα πρόσβασης της βιομηχανίας σε πρώτες ύλες ή και στα υλικά συσκευασίας.
«Όλες οι επιχειρήσεις τροφίμων έχουν κάποιας μορφής απόθεμα πρώτων υλών, το οποίο όμως δύναται να εξασφαλίσει περιορισμένο χρόνο λειτουργίας των εργοστασίων. Μετά απλά δε θα μπορούν να παράγουν» σημειώνουν, ενώ προσθέτουν ότι «με γνώμονα ότι η ελληνική αγορά δεν έχει εσωτερική αυτάρκεια, το 80% των προϊόντων είναι εξαρτώμενα εισαγωγών, ακόμα και εάν η έλλειψη αφορά μονάχα ένα συστατικό, δεν μπορεί να προχωρήσει η διαδικασία παραγωγής».
Αντίστοιχα, από πλευράς των αλυσίδων τονίζεται ότι «τα σούπερ μάρκετ είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τους προμηθευτές. Μπορούμε να διαθέσουμε στο ράφι μόνον ό,τι μας προμηθεύει η βιομηχανία. Δεν μπορούμε να παράγουμε προϊόντα».
«Αυτήν τη στιγμή, καλή τη πίστει, όλοι οι εμπλεκόμενοι στην αλυσίδα τηρούν μια στάση αναμονής, ωστόσο τα περιθώρια είναι ασφυκτικά και η αγορά εγκλωβισμένη στις κλειστές τράπεζες» υπογραμμίζουν στελέχη του κλάδου.
Μέτρα ζητά ο κλάδος logistics
Την αδυναμία τους να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους, εξαιτίας του κλεισίματος των τραπεζών, με ορατό τον κίνδυνο «λουκέτου» στις Εμπορευματικές Μεταφορές εκφράζουν οι ιδιοκτήτες Φορτηγών ΔΧ.
Με επιστολή του προς τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και τους συναρμόδιους υπουργούς, το Πανελλήνιο Συνδικάτο Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών ασπαζόμενο την κρισιμότητα της κατάστασης και με στόχο την, όσο το δυνατόν, εύρυθμη τροφοδοσία της αγοράς, ζητά να ληφθούν σειρά μέτρων με στόχο την ομαλή λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ο πρόεδρος του ΠΣΧΕΜ Πέτρος Σκουλικίδης το Συνδικάτο ζητά:
– Να δοθεί εντολή στα πρατήρια που ανήκουν στα ΕΛΠΕ και στη MotorOil να εφοδιάζουν τα φορτηγά ΔΧ. με πετρέλαιο, με την εγγύηση του κράτους.
– Να επιτραπεί η ελεύθερη διέλευση των ΦΔΧ. από τους σταθμούς διοδίων των αυτοκινητόδρομων.
– Να επιτραπεί η ελεύθερη είσοδος στα πλοία, με την εγγύηση του κράτους.
Εάν η κυβέρνηση, υποστηρίζεται, δεν υλοποιήσει τα ανωτέρω, θα σταματήσουν οι μεταφορές και η τροφοδοσία όλων των πρώτων υλών και προϊόντων (από αγροτικά και νοσοκομειακά μέχρι και είδη πρώτης ανάγκης), με αρνητικές συνέπειες τόσο στη χερσαία χώρα όσο και στις νησιωτικές περιοχές, απειλώντας μεταξύ άλλων και τον τουρισμό.
Οι συναλλαγές με το εξωτερικό
Για τις συναλλαγές με το εξωτερικό, «όσες επιχειρήσεις έχουν προμηθευτές από το εξωτερικό αναζητούν διέξοδο είτε μέσω factoring είτε μέσω θυγατρικών. Εάν δεν έχουν καμία από αυτές τις δυνατότητες, τότε είναι καταδικασμένες» τονίζουν εκπρόσωποι της βιομηχανίας, ενώ ταυτόχρονα υπογραμμίζουν ότι «ο κίνδυνος της μη ύπαρξης φορτίου επιστροφής για τις μεταφορές σηκώνει “χειρόφρενο” στα φορτηγά, ενώ ταυτόχρονα η έλλειψη ρευστότητας καθώς και η υφιστάμενη νομοθεσία που δεν επιτρέπει συναλλαγή άνω των 500 ευρώ δυσκολεύει ακόμα περισσότερο και τη “ναύλωση” της διαμεταφοράς προϊόντων εντός και εκτός συνόρων».