Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
Η αγορά των drones… απογειώνεται
Το τελευταίο διάστημα ολοένα και περισσότερες γίνονται οι διεθνείς και εγχώριες αναφορές στην εμφάνιση και χρήση των drones σε διάφορες πτυχές της ζωής των σύγχρονων ανθρώπων. Οι μη επανδρωμένες ιπτάμενες συσκευές πετούν παντού, απ’ άκρη σε άκρη ανά τον κόσμο. Μεταφέρουν εμπορικά προϊόντα όπως πρόσφατα ανακοίνωσε η Αmazon…
Το τελευταίο διάστημα ολοένα και περισσότερες γίνονται οι διεθνείς και εγχώριες αναφορές στην εμφάνιση και χρήση των drones σε διάφορες πτυχές της ζωής των σύγχρονων ανθρώπων. Οι μη επανδρωμένες ιπτάμενες συσκευές πετούν παντού, απ’ άκρη σε άκρη ανά τον κόσμο. Μεταφέρουν εμπορικά προϊόντα όπως πρόσφατα ανακοίνωσε η Αmazon, αλλά και φωτογραφικές μηχανές ή εξελιγμένες βιντεοκάμερες για επιστημονικούς, καλλιτεχνικούς ή και κατασκοπευτικούς σκοπούς. Δυστυχώς από το «παιχνίδι» δε θα μπορούσε να λείπει και η χρήση τέτοιων συσκευών για μεταφορά μικρών ή και μεγαλύτερων όπλων που είναι ικανά να σπείρουν την καταστροφή και το θάνατο, όπως πρόσφατα ανακοίνωσαν τα δύο κράτη της κορεατικής χερσονήσου ότι προτίθεται να πράξουν…
Τα drones, χωρίς υπερβολή, έχουν εξελιχθεί σε ένα είδος… trendy συσκευής, και από την εποχή που αποτελούσε απλώς ένα ακόμα χόμπι, όπως όλα τα τηλεκατευθυνόμενα οχήματα στα χέρια των φανατικών ερασιτεχνών χειριστών τους, σήμερα έχουν καταστεί μια δυνάμει επικίνδυνη συσκευή, η οποία με ευκολία μπορεί να περιέλθει στην κατοχή του κάθε επίδοξου να την χρησιμοποιήσει για κακόβουλο σκοπό.
Σήμερα υπάρχει ένας τεράστιος αριθμός μοντέλων drone. Οι επιμέρους διαφορές τους έγκειται στο μέγεθός τους, το βάρος τους, καθώς και τους αισθητήρες με τους οποίους είναι εφοδιασμένοι. Επιπλέον πρέπει να διακρίνουμε δύο τύπους χρήσης: για ψυχαγωγία και για επαγγελματικούς λόγους.
Για όλα τα… γούστα!
Στην πρόσφατη διεθνή έκθεση CES που διεξήχθη τον περασμένο Ιανουάριο 2015, στο Λας Βέγκας των Ηνωμένων Πολιτειών, τα drones είχαν την τιμητική τους. Ακόμα και η εταιρεία Intel αξιοποίησε τα drones επιλέγοντας να κάνει την κεντρική της παρουσίαση με μικροσκοπικά ιπτάμενα αντικείμενα.
Εκεί, λοιπόν, στήθηκε μια πρώτης τάξης «πασαρέλα» μη επανδρωμένων ιπτάμενων συσκευών. Μικροσκοπικά drones, ροζ drones, drones που έχουν την ικανότητα να βγάζουν… selfies, στρατιωτικά μη επανδρωμένα ιπτάμενα οχήματα, drones που πετούν μόνα τους, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση και πλοήγηση, ήταν μερικά μόνο από τα στιγμιότυπα και τις εντυπωσιακές καινοτομίες που παρουσιάστηκαν και που απέδειξαν πόσο πολύ έχει προχωρήσει ο σχεδιασμός, η τεχνολογία, οι δυνατότητες αλλά και το ενδιαφέρον της αγοράς για αυτές τις συσκευές.
Τι ακριβώς όμως ισχύει με τις τιμές τους; Ο Ben Wood, από την εταιρεία ειδικών αναλύσεων CCS Insight σε πρόσφατες δηλώσεις του, εκτίμησε ότι καθώς οι τιμές θα μειωθούν σημαντικά το επόμενο διάστημα, όσο η τεχνολογία τους εξελίσσεται, θα τα βλέπουμε όλο και πιο συχνά στις χαμηλές πτήσεις τους σε όλο και πιο πολλές περιοχές του πλανήτη.
Όσον αφορά δε την αξία της αγοράς drones, υπάρχει πολύ… ψωμί. Σύμφωνα με την Ένωση Καταναλωτών Ηλεκτρονικών Προϊόντων (Consumer Electronics Association), η αγορά drones θα ανέλθει από την άποψη της αξίας της περίπου σε 130 εκατ. δολάρια το 2015, κατά 50% υψηλότερα από ό, τι το 2014. Ενώ στα μόλις επόμενα χρόνια υπάρχει η εκτίμηση ότι η αγορά αυτή θα εκτιναχθεί στο ύψος του ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων.
Ωστόσο, δεν είναι όλα σταθερά στον κόσμο των μη επανδρωμένων ιπτάμενων συσκευών. Δύο είναι τα σοβαρά ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο: η ύπαρξη ενός κανονιστικού πλαισίου και η ισχύς των συσκευών. Ειδικότερα για το πρώτο, υπάρχει ένα αρκετά διαφορετικό εύρος κανονισμών που ισχύουν σε διάφορες χώρες του κόσμου.
Τι ισχύει στη Γαλλία
Ανάμεσα στην ψυχαγωγική και την επαγγελματική χρήση υπάρχει μια τεράστια ποσοτική διαφοροποίηση. Για παράδειγμα, όπως δήλωσε ο κ. Γκιλέμ ντε Μαρλιάβ, ειδικός σε θέματα drones, από την εταιρία Elistair, στο ελληνικό euronews, στη Γαλλία τα drones που προορίζονται για ψυχαγωγική χρήση υπόκεινται στους κανονισμούς για τον μοντελισμό και υπολογίζονται σε περίπου 100.000. Αντίθετα για επαγγελματική χρήση δεν είναι πάνω από 2.000 τέτοια μηχανήματα, εγκεκριμένα από την υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας.
Στην κατηγορία του μοντελισμού ο βασικός κανόνας είναι ότι οι πτήσεις απαγορεύονται πάνω από κατοικημένες ζώνες. Τα drones δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται τη νύχτα ενώ όσον αφορά το μάξιμουμ ύψος που μπορούν να πετάξουν δεν υπερβαίνει τα 150 μέτρα.
Όσον αφορά στα επαγγελματικά drones, το νομικό καθεστώς έχει ρυθμιστεί από την πολιτική αεροπορία, ενώ το σχετικό νομοσχέδιο ψηφίστηκε το 2012 στη Γαλλία. Η Γαλλία είναι πρωτοπόρος, όσον αφορά τη δημιουργία νομικού πλαισίου για το θέμα. Ο γάλλος χρήστης ενός drone πρέπει να δηλώσει τι ακριβώς θα κάνει με αυτό και οφείλει να χρησιμοποιεί μόνο εγκεκριμένα μοντέλα. Πρέπει επίσης να παίρνει ειδική έγκριση αν θέλει να κάνει πτήσεις πάνω από κατοικημένες περιοχές.
Το αμερικανικό καθεστώς
Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FΑΑ) δεν έχει ακόμη οριστικοποιήσει τους κανόνες που θα διέπουν τη χρήση των τηλεκατευθυνόμενων αεροσκαφών εντός των Ηνωμένων Πολιτειών. Εάν δούμε όμως τις τελευταίες εξελίξεις στη σχετική αμερικανική ειδησεογραφία, μια ομάδα πολιτών που δραστηριοποιείται στον τομέα της προστασίας της ιδιωτικής ζωής έχει ήδη μηνύσει την Υπηρεσία για το έλλειμμα προσωπικής προστασίας που αναφέρεται στην τελευταία πρόταση που έχει καταθέσει.
Ειδικότερα, πρόσφατα, το Κέντρο Ηλεκτρονικής Προστασίας της Πληροφορίας (EPIC) κατέθεσε μήνυση εναντίον της FAA, υποστηρίζοντας ότι η αμερικανική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας δεν θα έπρεπε να είχε αποφύγει να προτείνει μέτρα προστασίας της ιδιωτικής ζωής στο αρχικό σχέδιο σχετικά με τον κανονισμό χρήσης και πτήσης των drones. Το EPIC ζητά από το Ομοσπονδιακό Εφετείο της Ουάσιγκτον να αναθεωρήσει την απόφαση της FAA και να την κηρύξει παράνομη, δεδομένου ότι το Κογκρέσο απαίτησε τη δημιουργία ενός «συνολικού σχεδίου» που θα ενσωματώνει με ασφάλεια την ενότητα των μη επανδρωμένων ιπτάμενων οχημάτων στον αμερικανικό εναέριο χώρο.
Όταν η FAA παρουσίασε το πρώτο σχέδιο κανόνων σχετικά με τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, οδηγίες προστασίας της ιδιωτικής ζωής δεν είχαν συμπεριληφθεί. Η Υπηρεσία ανέφερε ότι τέτοιου είδους κανόνες «είναι πέρα από το πεδίο εφαρμογής της παρούσας πρότασης».
«Το 2012, πάνω από 100 οργανώσεις και εμπειρογνώμονες τάχθηκαν υπέρ της EPIC και απαίτησαν από την FAA τη δημιουργία κανόνων προστασίας της ιδιωτικής ζωής προτού να δρομολογηθεί η ανάπτυξη των εμπορικών drones στις Ηνωμένες Πολιτείες», σημείωσε το EPIC στην ιστοσελίδα του. «Το 2014, η FAA απάντησε στην αναφορά του EPIC, υποστηρίζοντας ότι οι συνέπειες από τη χρήση μη επανδρωμένων συσκευών δεν εγείρει ζητήματα που επείγουν τη θέσπιση κανονισμών ασφαλείας».
Κατά το EPIC, τα drones μπορεί να «είναι εξοπλισμένα με υπερσύγχρονη τεχνολογία παρακολούθησης, η οποία απειλεί την ιδιωτική ζωή». Το Κέντρο επισημαίνει την ικανότητα ενός μη επανδρωμένου αεροσκάφους για συλλογή προσωπικών δεδομένων, όπως είναι ο εντοπισμός της θέσης κάποιου προσώπου ή χώρου, και υπογραμμίζει ότι η εν λόγω χρήση τους «δημιουργεί ένα κοινό πρόβλημα ασφάλειας για εκατομμύρια άτομα».
Ενώ η FAA δεν ασχολήθηκε με ζητήματα σχετικά με τις ελευθερίες των πολιτών στην πρόταση που κατέθεσε τον περασμένο Φεβρουάριο, περιέγραψε διάφορες κατευθυντήριες γραμμές για τη χρήση των τηλεκατευθυνόμενων αεροσκαφών για εμπορικούς σκοπούς. Για ένα πράγμα υπάρχει μόνο ρητή αναφορά: Οι κανόνες απαγορεύουν σε χειριστές μη επανδρωμένων αεροσκαφών να τα πετούν πέρα από τη γραμμή όρασης και να περιορίζουν τη χρήση τους κατά τις ώρες της ημέρας. Τα drones θα πρέπει να ζυγίζουν το πολύ 25 κιλά, θα πρέπει να ίπτανται σε ύψος μικρότερο των 150 μέτρων περίπου και να πετούν με ταχύτητα λιγότερη από 160 χλμ./ ώρα. Επίσης, ο κάθε χειριστής drone θα είναι υποχρεωμένος να περάσει από ειδικό αεροναυπηγικό τεστ.
Οι ελευθερίες των πολιτών δεν είναι όμως το μόνο ζήτημα που ήγειρε διαφωνίες έναντι του προωθούμενου νέου πλαισίου χρήσης των drones για εμπορικούς σκοπούς στις ΗΠΑ. Εταιρείες όπως η Amazon – η οποία προωθεί παραδόσεις προϊόντων με drones μέσω του Καναδά εξαιτίας των αυστηρών κανονισμών στις ΗΠΑ – σημείωσε ότι οι ΗΠΑ κινούνται πολύ αργά όσον αφορά την υιοθέτηση νέων κατευθυντήριων οδηγιών. Η εταιρεία χαρακτήρισε τους προτεινόμενοι κανόνες της FAA ως «ανεπαρκείς».
{gallery}1469{/gallery}