Skip to main content
Hermes Banner 1
Digi 207
securityreport e mag odhgos 2021
19 Ιουνίου 2014 01:18

2000 πειρατές καραδοκούν στα στενά του Άντεν!

Ενισχύεται διεθνώς η ζήτηση για εξειδικευμένους ένοπλους φρουρούς

Γράφει: Αντώνης Γιαννακίδης, διευθυντής της Bodyguard Academy

Featured | Από τον Κόλπο του Άντεν περνούν ετησίως περίπου 25.000 πλοία, από τα οποία τα 7.000 με 8.000 είναι ελληνικά. Εντός του 2011, έχουν γίνει περισσότερες από 200 επιθέσεις πειρατών κι έχουν καταληφθεί 22 πλοία, που έχουν κρατήσει ομήρους περισσότερους από 400 ναύτες. Η αύξηση σε σχέση με πέρσι παρουσιάζεται μεγαλύτερη από 30%. Δεν είναι τυχαίο ότι δεκάδες ελληνικές εταιρείες δραστηριοποιούνται στον τομέα της ναυτικής ασφάλειας.

Τουλάχιστον δύο χιλιάδες πειρατές καραδοκούν στα στενά του Κόλπου του Άντεν και η οργάνωσή τους ολοένα βελτιώνεται. Η κατάσταση είναι απελπιστική και πολλές ναυτιλιακές εταιρείες, κρύβουν την αλήθεια. Εκατοντάδες ναυτικοί τους τελευταίους μήνες έχουν βασανισθεί φρικτά από τους πειρατές προκειμένου να πιεσθούν οι πλοιοκτήτες να καταβληθούν τα λύτρα που κυμαίνονται από 3 έως 13 εκατ. δολάρια.

Σε διεθνές επίπεδο, έχουν δραστηριοποιηθεί το τελευταίο χρονικό διάστημα περίπου 125 εταιρείες ναυτιλιακής ασφάλειας που προσφέρουν προστασία από Σομαλούς πειρατές. Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται σήμερα σε αυτόν τον τομέα 50 εταιρείες και αναμένεται να εμφανιστούν και άλλες.

Υπολογίζεται ότι περίπου το 13% του παγκοσμίου στόλου των πλοίων χρησιμοποιούν φρουρούς -ενόπλους ή μη, για να αποφύγουν τους πειρατές, κι εκτιμάται ότι το ποσοστό αυτό θα ανέλθει στο 20% στα τέλη του 2013.

Το προσωπικό ασφαλείας διαμένει συνήθως στην Μομπάσα, στο Νταρ ελ Σαλάμ κι άλλα λιμάνια της Αφρικής και επιβιβάζονται στο πλοίο για όσο διάστημα αυτό παραπλέει την επικίνδυνη ζώνη.

Ωστόσο, στα ελληνικά πλοία απαγορεύεται -επισήμως- επιβίβαση ενόπλων φρουρών. Έτσι λοιπόν σε αυτές τις περιπτώσεις στο πλοίο επιβιβάζονται «άοπλοι άνδρες» των υπηρεσιών ασφαλείας, οι οποίοι αναλαμβάνουν την τοποθέτηση ενός συρματοπλέγματος και ηλεκτροφόρων καλωδίων αλλά και την προετοιμασία του πληρώματος για το ενδεχόμενο πειρατείας.

Επιπλέον, τα οχυρωματικά έργα του πλοίου συμπληρώνονται με την λειτουργία ενός καταφυγίου όπου μπορούν να κλεισθούν -σε περίπτωση πειρατείας- τα μέλη του πληρώματος, με προμήθειες για έναν περίπου μήνα! Τέλος, το σύστημα ασφαλείας του πλοίου περιλαμβάνει και την τοποθέτηση ομοιωμάτων ένοπλων φρουρών σαν… σκιάχτρα για πειρατές!

Το προφίλ των πειρατών

Οι περισσότεροι πειρατές είναι ηλικίας 20 ως 35 ετών και κατάγονται από την Πουντλάνδη της βορειοανατολικής Σομαλίας. Το Πρόγραμμα Υποστήριξης Ναυτικών Ανατολικής Αφρικής εκτιμά ότι υπάρχουν τουλάχιστον πέντε διαφορετικές δρώσες ομάδες πειρατών, αριθμώντας συνολικά 1.000 ένοπλους άνδρες. Σύμφωνα με μια αναφορά του BBC, οι πειρατές μπορούν να διακριθούν στις τρεις παρακάτω κατηγορίες:

– Τοπικοί ψαράδες, που θεωρούνται οι οργανωτές των επιχειρήσεων, καθώς γνωρίζουν καλά τα γύρω ύδατα.

– Πρώην μέλη της πολιτοφυλακής που μισθώνονταν από τους τοπικούς φύλαρχους.

– Τεχνικοί που εξειδικεύονται στη χρήση συστημάτων πλοήγησης GPS .

Οπλισμός και πόροι

Οι πειρατές «προμηθεύονται» τα περισσότερα όπλα τους από την Υεμένη και την πόλη του Μογκαντίσου, που είναι η πρωτεύουσα της Σομαλίας. Οι λαθρέμποροι όπλων μεταφέρουν τα όπλα από τη Μογκαντίσου στην Πουντλάνδη, όπου οι πειρατές πληρώνουν το αντίτιμο, μέσω μιας τοπικής διαδικασίας συναλλαγών (χαβάλα). Διάφορες φωτογραφίες των πειρατών «μαρτυρούν» ότι ο οπλισμός τους συνίσταται κυρίως σε τυφέκια εφόδου ΑΚ47, εκτοξευτές ρουκετών RPG-7, χειροβομβίδες, καθώς και ημιαυτόματα πιστόλια.

Ιστορική αναδρομή

H πειρατεία στη Σομαλία υπήρξε απειλή στην παγκόσμια ναυσιπλοΐα από την αρχή ακόμη του σομαλικού εμφυλίου πολέμου. Από το 2005, πολλοί παγκόσμιοι οργανισμοί, όπως ο Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας και το Παγκόσμιο Πρόγραμμα Σίτισης, έχουν εκφράσει την ανησυχία τους για την αύξηση των κρουσμάτων πειρατείας στην ευρύτερη περιοχή.

Το 90% των φορτίων του Παγκόσμιου Προγράμματος Σίτισης διακινούνται μέσω της θάλασσας, και έτσι τα πλοία αυτά έχουν ανάγκη στρατιωτικής συνοδείας.

Σύμφωνα με τον υπουργό Εξωτερικών της Κένυας, οι Σομαλοί πειρατές έχουν λάβει πάνω από 150 εκατομμύρια δολάρια ως λύτρα τους τελευταίους 12 μήνες.

Τον Αύγουστο του 2008, η συσταθείσα Συνασπισμένη Δύναμη Κρούσης 150 (CTF 150), μια διεθνής ναυτική δύναμη, ανέλαβε τον ρόλο διαφύλαξης μιας θαλάσσιας οδού δια μέσου του Κόλπου του Άντεν. Η έξαρση της παρατηρούμενης εκεί πειρατείας ανησύχησε επίσης την Ινδία, μιας και το μεγαλύτερο μέρος των εμπορικών οδών της περνούν από τον Κόλπο του Άντεν.

Το Ινδικό Ναυτικό ανέλαβε δράση στέλνοντας ένα πολεμικό πλοίο στην περιοχή, στις 23 Οκτωβρίου 2008. Το Σεπτέμβρη του 2008, η Ρωσία ανακοίνωσε ότι θα μετάσχει και η ίδια σύντομα στην μάχη κατά της πειρατείας.

Στις 7 Οκτωβρίου 2008, το Συμβούλιο Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών συνέταξε την Οδηγία 1838 καλώντας τα κράτη των οποίων εμπορικά σκάφη διέρχονται από την περιοχή να χρησιμοποιήσουν στρατιωτικές δυνάμεις για να περιορίσουν τα κρούσματα πειρατείας.

Στο εκατοστό πρώτο συμβούλιο του Διεθνούς Οργανισμού Ναυσιπλοΐας, η Ινδία πρότεινε την ανάπτυξη μιας ειρηνευτικής δύναμης των Ηνωμένων Εθνών στην περιοχή, υπό ενιαία διοίκηση για την πάταξη της πειρατείας στη Σομαλία.

Το Νοέμβρη του 2008, οι Σομαλοί πειρατές άρχισαν τις καταλήψεις πλοίων στην ευρύτερη περιοχή του Κόλπου του Άντεν, στοχεύοντας σκάφη με προορισμό το λιμάνι της Μομπάσα στην Κένυα.

Στις 11 Νοεμβρίου, απέτυχαν να καταλάβουν το MV Powerful, 60 ναυτικά μίλια νότια της ακτής της Υεμένης, μετά από επέμβαση του Βασιλικού Ναυτικού της Αγγλίας. Στις 19 Νοεμβρίου 2008 το Ινδικό Ναυτικό ανέφερε ότι η φρεγάτα INS Tabar που περιπολούσε στην περιοχή κατέστρεψε ένα πειρατικό πλοιάριο.

Από την αρχή του 2008 ως τις 19 Νοεμβρίου 2008 σημειώθηκαν συνολικά 95 πειρατικές επιθέσεις, από τις οποίες οι 39 πέτυχαν το σκοπό τους. Οι περισσότερες επιθέσεις γίνονται στον Κόλπο του Άντεν αλλά οι πειρατές επεκτείνουν την ακτίνα δράσης τους προς το νότο και τον Ινδικό Ωκεανό.

ΜΟΤΟ

Στα ελληνικά πλοία απαγορεύεται -επισήμως- επιβίβαση ενόπλων φρουρών

Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται σήμερα στο maritime security 50 εταιρείες

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ

Security Report, Δεκέμβριος 2025
Κυκλοφορεί το Security Report Δεκεμβρίου Κυκλοφορεί σε όλα τα εξειδικευμένα σημεία διανομής το περιοδικό Security Report Δεκεμβρίου, πάντα μαζί με το περιοδικό Ψηφιακή Τηλεόραση. Στο νέο τεύχο…
Συστήματα και εφαρμογές πυρανίχνευσης
Για παλαιά και νέα κτίρια όλων των μεγεθών απαιτείται πλέον να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα και να υιοθετηθούν λύσεις για την πρόληψη και την προστασία από δυνητικές καταστροφές που μπορεί να προ…
Η ΤopVision Security επισκέφθηκε την Dahua Technology στην Κίνα!
Τον Οκτώβριο, η ομάδα της εταιρείας TopVision Security, με έδρα τη Θεσσαλονίκη και συνεργάτης της Dahua Technology στην ελληνική αγορά, έζησε από κοντά μία μοναδική εμπειρία πραγματοποιώντας επίσκεψ…
Παρουσίαση νέων IP καμερών και καταγραφικών Iris Systems από τη Novatron Security Distribution
Την Τετάρτη 5 Νοεμβρίου, η Novatron Security Distribution υποδέχθηκε επαγγελματίες του κλάδου ασφαλείας στις εγκαταστάσεις της στην Κηφισιά, σε μια πολυαναμενόμενη εκδήλωση αφιερωμένη στα νέα προϊόν…
STATHIS GP: 30 χρόνια εξέλιξης, τεχνολογίας και αξιοπιστίας
Από το 1995 και συνεχίζοντας δυναμικά μέχρι σήμερα, η Στάθης Νικόλαος & Αικατερίνη Ο.Ε. / STATHIS GP βρίσκεται σταθερά στο πλευρό των πελατών της, προσφέροντας τη μεγαλύτερη δυνατή ποικιλία σε η…
Η «καρδιά» της λειτουργίας «χτυπά» εδώ
Το Security Report συνομιλεί με έναν έμπειρο Χειριστή Κέντρου Λήψης Σημάτων της εταιρείας Ελληνικός Κεντρικός Σταθμός Α.Ε. - ΕΡΜΗΣ. Ο Αθανάσιος Ρίζος μας μιλά για τις απαιτήσεις του ρόλου που έχε…
Η Electrosystems εντυπωσίασε στη Θεσσαλονίκη
Το Σάββατο, 11 Οκτωβρίου, η Electrosystems πραγματοποίησε το πιο πρωτότυπο και επιτυχημένο event του 2025 με την προσέλευση να «χτυπάει» κόκκινο και να δίνουν το «παρών» πάνω από 170 επαγγελματίες ε…
Μείωση CO2 και βιώσιμη ανάπτυξη από την Dahua Technology
Η Dahua Technology δεσμεύεται να βελτιώσει τις δυνατότητες βιώσιμης ανάπτυξης και να καταβάλλει συνεχείς προσπάθειες για την οικοδόμηση ενός «πράσινου» και ασφαλούς ψηφιακού κόσμου, αναπτύσσοντας κα…
Επισκόπηση απορρήτου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.