Skip to main content
Hermes Banner 1
DIGITAL TV 190
ilka aggelia
securityreport e mag odhgos 2021
19 Ιουνίου 2014 02:18

2000 πειρατές καραδοκούν στα στενά του Άντεν!

Ενισχύεται διεθνώς η ζήτηση για εξειδικευμένους ένοπλους φρουρούς

Γράφει: Αντώνης Γιαννακίδης, διευθυντής της Bodyguard Academy

Featured | Από τον Κόλπο του Άντεν περνούν ετησίως περίπου 25.000 πλοία, από τα οποία τα 7.000 με 8.000 είναι ελληνικά. Εντός του 2011, έχουν γίνει περισσότερες από 200 επιθέσεις πειρατών κι έχουν καταληφθεί 22 πλοία, που έχουν κρατήσει ομήρους περισσότερους από 400 ναύτες. Η αύξηση σε σχέση με πέρσι παρουσιάζεται μεγαλύτερη από 30%. Δεν είναι τυχαίο ότι δεκάδες ελληνικές εταιρείες δραστηριοποιούνται στον τομέα της ναυτικής ασφάλειας.

Τουλάχιστον δύο χιλιάδες πειρατές καραδοκούν στα στενά του Κόλπου του Άντεν και η οργάνωσή τους ολοένα βελτιώνεται. Η κατάσταση είναι απελπιστική και πολλές ναυτιλιακές εταιρείες, κρύβουν την αλήθεια. Εκατοντάδες ναυτικοί τους τελευταίους μήνες έχουν βασανισθεί φρικτά από τους πειρατές προκειμένου να πιεσθούν οι πλοιοκτήτες να καταβληθούν τα λύτρα που κυμαίνονται από 3 έως 13 εκατ. δολάρια.

Σε διεθνές επίπεδο, έχουν δραστηριοποιηθεί το τελευταίο χρονικό διάστημα περίπου 125 εταιρείες ναυτιλιακής ασφάλειας που προσφέρουν προστασία από Σομαλούς πειρατές. Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται σήμερα σε αυτόν τον τομέα 50 εταιρείες και αναμένεται να εμφανιστούν και άλλες.

Υπολογίζεται ότι περίπου το 13% του παγκοσμίου στόλου των πλοίων χρησιμοποιούν φρουρούς -ενόπλους ή μη, για να αποφύγουν τους πειρατές, κι εκτιμάται ότι το ποσοστό αυτό θα ανέλθει στο 20% στα τέλη του 2013.

Το προσωπικό ασφαλείας διαμένει συνήθως στην Μομπάσα, στο Νταρ ελ Σαλάμ κι άλλα λιμάνια της Αφρικής και επιβιβάζονται στο πλοίο για όσο διάστημα αυτό παραπλέει την επικίνδυνη ζώνη.

Ωστόσο, στα ελληνικά πλοία απαγορεύεται -επισήμως- επιβίβαση ενόπλων φρουρών. Έτσι λοιπόν σε αυτές τις περιπτώσεις στο πλοίο επιβιβάζονται «άοπλοι άνδρες» των υπηρεσιών ασφαλείας, οι οποίοι αναλαμβάνουν την τοποθέτηση ενός συρματοπλέγματος και ηλεκτροφόρων καλωδίων αλλά και την προετοιμασία του πληρώματος για το ενδεχόμενο πειρατείας.

Επιπλέον, τα οχυρωματικά έργα του πλοίου συμπληρώνονται με την λειτουργία ενός καταφυγίου όπου μπορούν να κλεισθούν -σε περίπτωση πειρατείας- τα μέλη του πληρώματος, με προμήθειες για έναν περίπου μήνα! Τέλος, το σύστημα ασφαλείας του πλοίου περιλαμβάνει και την τοποθέτηση ομοιωμάτων ένοπλων φρουρών σαν… σκιάχτρα για πειρατές!

Το προφίλ των πειρατών

Οι περισσότεροι πειρατές είναι ηλικίας 20 ως 35 ετών και κατάγονται από την Πουντλάνδη της βορειοανατολικής Σομαλίας. Το Πρόγραμμα Υποστήριξης Ναυτικών Ανατολικής Αφρικής εκτιμά ότι υπάρχουν τουλάχιστον πέντε διαφορετικές δρώσες ομάδες πειρατών, αριθμώντας συνολικά 1.000 ένοπλους άνδρες. Σύμφωνα με μια αναφορά του BBC, οι πειρατές μπορούν να διακριθούν στις τρεις παρακάτω κατηγορίες:

– Τοπικοί ψαράδες, που θεωρούνται οι οργανωτές των επιχειρήσεων, καθώς γνωρίζουν καλά τα γύρω ύδατα.

– Πρώην μέλη της πολιτοφυλακής που μισθώνονταν από τους τοπικούς φύλαρχους.

– Τεχνικοί που εξειδικεύονται στη χρήση συστημάτων πλοήγησης GPS .

Οπλισμός και πόροι

Οι πειρατές «προμηθεύονται» τα περισσότερα όπλα τους από την Υεμένη και την πόλη του Μογκαντίσου, που είναι η πρωτεύουσα της Σομαλίας. Οι λαθρέμποροι όπλων μεταφέρουν τα όπλα από τη Μογκαντίσου στην Πουντλάνδη, όπου οι πειρατές πληρώνουν το αντίτιμο, μέσω μιας τοπικής διαδικασίας συναλλαγών (χαβάλα). Διάφορες φωτογραφίες των πειρατών «μαρτυρούν» ότι ο οπλισμός τους συνίσταται κυρίως σε τυφέκια εφόδου ΑΚ47, εκτοξευτές ρουκετών RPG-7, χειροβομβίδες, καθώς και ημιαυτόματα πιστόλια.

Ιστορική αναδρομή

H πειρατεία στη Σομαλία υπήρξε απειλή στην παγκόσμια ναυσιπλοΐα από την αρχή ακόμη του σομαλικού εμφυλίου πολέμου. Από το 2005, πολλοί παγκόσμιοι οργανισμοί, όπως ο Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας και το Παγκόσμιο Πρόγραμμα Σίτισης, έχουν εκφράσει την ανησυχία τους για την αύξηση των κρουσμάτων πειρατείας στην ευρύτερη περιοχή.

Το 90% των φορτίων του Παγκόσμιου Προγράμματος Σίτισης διακινούνται μέσω της θάλασσας, και έτσι τα πλοία αυτά έχουν ανάγκη στρατιωτικής συνοδείας.

Σύμφωνα με τον υπουργό Εξωτερικών της Κένυας, οι Σομαλοί πειρατές έχουν λάβει πάνω από 150 εκατομμύρια δολάρια ως λύτρα τους τελευταίους 12 μήνες.

Τον Αύγουστο του 2008, η συσταθείσα Συνασπισμένη Δύναμη Κρούσης 150 (CTF 150), μια διεθνής ναυτική δύναμη, ανέλαβε τον ρόλο διαφύλαξης μιας θαλάσσιας οδού δια μέσου του Κόλπου του Άντεν. Η έξαρση της παρατηρούμενης εκεί πειρατείας ανησύχησε επίσης την Ινδία, μιας και το μεγαλύτερο μέρος των εμπορικών οδών της περνούν από τον Κόλπο του Άντεν.

Το Ινδικό Ναυτικό ανέλαβε δράση στέλνοντας ένα πολεμικό πλοίο στην περιοχή, στις 23 Οκτωβρίου 2008. Το Σεπτέμβρη του 2008, η Ρωσία ανακοίνωσε ότι θα μετάσχει και η ίδια σύντομα στην μάχη κατά της πειρατείας.

Στις 7 Οκτωβρίου 2008, το Συμβούλιο Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών συνέταξε την Οδηγία 1838 καλώντας τα κράτη των οποίων εμπορικά σκάφη διέρχονται από την περιοχή να χρησιμοποιήσουν στρατιωτικές δυνάμεις για να περιορίσουν τα κρούσματα πειρατείας.

Στο εκατοστό πρώτο συμβούλιο του Διεθνούς Οργανισμού Ναυσιπλοΐας, η Ινδία πρότεινε την ανάπτυξη μιας ειρηνευτικής δύναμης των Ηνωμένων Εθνών στην περιοχή, υπό ενιαία διοίκηση για την πάταξη της πειρατείας στη Σομαλία.

Το Νοέμβρη του 2008, οι Σομαλοί πειρατές άρχισαν τις καταλήψεις πλοίων στην ευρύτερη περιοχή του Κόλπου του Άντεν, στοχεύοντας σκάφη με προορισμό το λιμάνι της Μομπάσα στην Κένυα.

Στις 11 Νοεμβρίου, απέτυχαν να καταλάβουν το MV Powerful, 60 ναυτικά μίλια νότια της ακτής της Υεμένης, μετά από επέμβαση του Βασιλικού Ναυτικού της Αγγλίας. Στις 19 Νοεμβρίου 2008 το Ινδικό Ναυτικό ανέφερε ότι η φρεγάτα INS Tabar που περιπολούσε στην περιοχή κατέστρεψε ένα πειρατικό πλοιάριο.

Από την αρχή του 2008 ως τις 19 Νοεμβρίου 2008 σημειώθηκαν συνολικά 95 πειρατικές επιθέσεις, από τις οποίες οι 39 πέτυχαν το σκοπό τους. Οι περισσότερες επιθέσεις γίνονται στον Κόλπο του Άντεν αλλά οι πειρατές επεκτείνουν την ακτίνα δράσης τους προς το νότο και τον Ινδικό Ωκεανό.

ΜΟΤΟ

Στα ελληνικά πλοία απαγορεύεται -επισήμως- επιβίβαση ενόπλων φρουρών

Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται σήμερα στο maritime security 50 εταιρείες

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ

Security Report, Σεπτέμβριος 2024
Κυκλοφορεί σε όλα τα εξειδικευμένα σημεία διανομής το περιοδικό Security Report Σεπτεμβρίου, πάντα μαζί με το περιοδικό Ψηφιακή Τηλεόραση. Στο νέο τεύχος θα βρείτε ενδιαφέροντα θέματα και δοκιμ...
Πυρανίχνευση και Πυροπροστασία
Η προστασία των επαγγελματικών κτιρίων από διάφορες καταστροφές αποτελεί έναν μικρό «πονοκέφαλο» για τον κάθε επιχειρηματία ή ιδιοκτήτη, διότι πρέπει να ακολουθηθεί πιστά η ειδική ελληνική νομοθεσ...
CRETA ELECTRONIX 2024
Μετά την τεράστια επιτυχία των κλαδικών εκθέσεων Salonica Electronix 2023 και Athens Electronix 2024, που πραγματοποιήθηκαν για τρίτη φορά σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, αντίστοιχα, και έσπασαν κάθε ρε...
IoT σε ξενοδοχειακές μονάδες
Στον τομέα της φιλοξενίας, η ευημερία του προσωπικού, η διασφάλιση των περιουσιακών στοιχείων και η ασφάλεια των επισκεπτών, είναι οι τρεις λέξεις κλειδί για την επιτυχία. Σήμερα, το τεχνολογικό τ...
Η είσοδος στα γήπεδα «μπαίνει» στην ψηφιακή εποχή
Στην Ελλάδα, η παρακολούθηση ενός αγώνα ποδοσφαίρου ή καλαθοσφαίρισης είναι μία αρκετά έντονη δραστηριότητα για τους φιλάθλους, αλλά και για όσους απλά ενδιαφέρονται για το θέαμα. Παρόλο που και ο...
Video Analytics σε αεροδρόμια
Τα αεροπορικά ταξίδια είναι ένας από τους ταχύτερους και πιο αποτελεσματικούς τρόπους ταξιδιού παγκοσμίως. Καθημερινά πραγματοποιούνται περισσότερες από 100.000 εμπορικές πτήσεις και ως εκ τούτου ...
Uniview Wise-ISP
Η εξέλιξη της τεχνολογίας νυχτερινής προβολής έως και την 4η γενιά στα συστήματα βιντεοεπιτήρησης προκύπτει κυρίως, μέσα από βελτιώσεις του υλικού. Ωστόσο, γνωστά προβλήματα, όπως η χαμηλή φωτεινό...