Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
Κύπρος: Οι κάμερες τροχαίας θα καταγράφουν και τις εκπομπές ρύπων για επιβολή προστίμων
Την αξιοποίηση συστημάτων φωτοεπισήμανσης για τον έλεγχο οχημάτων σε σχέση με τις εκπομπές ρύπων και την επιβολή προστίμων και τελών στους οδηγούς, προγραμματίζει το υπουργείο Μεταφορών.
Παρουσιάζοντας ενώπιον της Επιτροπής Μεταφορών, το πρώτο από σειρά σημαντικών νομοθεσιών που θα πρέπει να υιοθετήσει η Κύπρος κατά το 2023, στο πλαίσιο εφαρμογής του μεγαλεπήβολου σχεδίου Fit-for-55, ο Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής Υπουργείου Μεταφορών, Γιάννης Νικολαΐδης, είπε ότι πρόκειται για νέο νόμο που έχει την πρόθεση να δημιουργήσει την νομική βάση για να λαμβάνονται μέτρα ώστε να επιτευχθούν οι δεσμευτικοί στόχοι και να προσχωρήσουμε στην βιώσιμη αστική κινητικότητα.
Πρόσθεσε ότι στις υποχρεώσεις της Δημοκρατίας είναι η μείωση των ρύπων κατά 32% μέχρι το 2030, σημειώνοντας ότι οι οδικές μεταφορές στην Κύπρο είναι υπεύθυνες για το 50%, περίπου, των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, κάτι που μεταφράζεται σε περίπου δύο εκατομμύρια τόνους ανά έτος.
Ανάφερε ότι η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Ανάκαμψης και ανθεκτικότητας και πως θα πρέπει να εγκριθεί πριν το τέλος του χρόνου.
Τι προβλέπει η νομοθεσία
Ο νόμος «περί του καθορισμού ειδικών μέτρων για μείωση των ατμοσφαιρικών ρύπων και αερίων του θερμοκηπίου που προέρχονται από τις οδικές μεταφορές», προβλέπει τον καθορισμό περιοχών ή οδών χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών ρύπων.
Μεταξύ άλλων, ο προτεινόμενος νόμος θα καθορίζει σε συγκεκριμένες μέρες και ώρες, τη διακίνηση οχημάτων συγκεκριμένων κατηγοριών που κινούνται με συμβατικά καύσιμα, τον καθορισμό τμήματος ή λωρίδας οδού εντός της οποίας δεν θα επιτρέπεται να διακινούνται οχήματα καθορισμένων κατηγοριών και τον καθορισμό περιοχών ή οδών η χρήση των οποίων θα γίνεται μόνο μετά από χρέωση που θα εισπράττεται από την οικεία τοπική Αρχή.
Ο κ. Νικολαΐδης εξήγησε ότι τα οχήματα που θα κυκλοφορούν στις συγκεκριμένες περιοχές και οδούς θα ελέγχονται με συστήματα φωτοεπισήμανσης, για τους ρύπους που εκπέμπουν. Δήλωσε ότι το σύστημα θα καταγράφει άμεσα τις παρανομίες και θα επιβάλλεται τέλος στους ιδιοκτήτες για την κυκλοφορία σε ελεγχόμενες περιοχές.
Ανησυχίες εξέφρασαν οι βουλευτές της Επιτροπής Μεταφορών, ότι μεγάλη μερίδα των πολιτών δεν είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις ανάγκες της προτεινόμενης νομοθεσίας και ζήτησαν ενημέρωση για σχέδια κινήτρων για αγορά οχημάτων με χαμηλότερους ρύπους, αλλά και εάν θα υπάρξει μεταβατική περίοδος.
Ο κ. Νικολαίδης αναφέρθηκε σε σχέδια αντικατάστασης παλαιών οχημάτων που τρέχουν, δηλώνοντας ότι η νομοθεσία θα πρέπει να ψηφιστεί μέχρι το τέλος του 2023 και ως το 2025 να τεθούν δύο μέτρα σε εφαρμογή.
Εκ μέρους του υπουργείο Εμπορίου αναφέρθηκε ότι συμφωνούν με την προτεινόμενη νομοθεσία, σημειώνοντας όμως ότι υπάρχουν κάποιες μικρές παρατηρήσεις.
Η Αστυνομίας ήταν θετική σε ότι αφορά τον τρόπο αστυνόμευσης, ωστόσο ζητήθηκε να μην έχουν την πλήρη αρμοδιότητα.
Εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας πρότεινε το ζήτημα να ρυθμιστεί εντός του νομοσχεδίου για την φωτοεπισήμανση και να εκδοθούν κανονισμοί.
Ο κ. Νικολαίδης δεσμεύθηκε ότι με την ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου θα κατατεθούν στην Βουλή σε διάστημα 2-3 μηνών οι σχετικοί κανονισμοί.
Πηγή: https://nomisma.com.cy